CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, June 9, 2010

Tag tentang susuibu

Aku x di tag.. tapi aku nak jawab jugak..sbb blog ini salah satu niche nye adalah ttg breastfeeding..
Namun aku bukan PC, mahupun LC.. so, apa y mampu aku sumbangkan adalah pendapat berdasarkan pengalamanku y x seberapa..

untuk Ayu, harapanku semoga Ayu cepat 'sembuh'..
Ini jawapan2 ku ye..

Apakah yang anda faham mengenai Penyusuan Susu Ibu?
Penyusuan susu ibu boleh dikategorikan kepada 2 iaitu :
a) eksklusif - xde makanan lain yang memasuki perut bayi selain susuibunya semata-mata
b) Sepenuhnya - susu ibu adalah makanan 'majoriti' sahaja y memasuki perut bayi..maknanya, sejarah perut bayi itu pernah dimasuki mknn2 lain..
*ini xtermasuk ubat2an atau apa2 berkaitan keagamaan, cth : masa bayi cukur jambul, ada upacara 'belah mulut'..bagi mkn kurma.

Berapa lamakah anda menyusukan anak anda?
dah 7 bulan - secara SEPENUHNYA..anak penah minum formula masa umor 2 ari..n skang dah mkn solid food + air masak..

Dimanakah anak anda dilahirkan ? Adakah di Hospital Rakan Bayi ? Apakah yang anda faham mengenai Hospital Rakan Bayi?
Hospital Pakar An Nur, Bandar Baru Bangi (My Genea was Dr Khamsiah Hj Muda..saya bagi 5bintang!!)
Ya, Rakan Bayi..
Pada pandangan saya, Hosp Rakan Bayi adalah hospital yang memberi peluang kepada ibu2 menyusukan anak yang baru lahir dengan susuibu..serta mempunyai fasiliti, polisi2 serta kempen2 berkaitan, dan LC y berkelayakan bagi mencapai matlamat itu

Apa yang anda tahu mengenai 1 jam pertama selepas dilahirkan & "rooming in"?
Bayi yang baru lahir, akan menangis untuk menyusu selepas sejam dilahirkan.. maka, pada waktu ini ibu2 perlu menyusukan anak mereka..
Rooming in pula adalah duduk bersama 1 bilik dengan bayi agar ada peluang menyusukan sendiri dengan susuibu..sbb klu x rooming in, pihak hospital akan mengambil alternatif lain menyusukan anak dengan susu formula(punya laa rajin korang..tak di suruh pun buat jugak!)..

Ceritakan pengalaman penyusuan anda dalam tempoh 3 hari selepas anda melahirkan bayi anda.
Anak lahir kul 5.50ptg..disusukan secara eksklusif sampai kul9mlm ari berikutnya..
TEKANAN banyak pihak menyebabkan susu formula diberikan kepada RUHIL IMAAN selama 2ari selepas itu..hukhuk..dia asek nanges (biasa laa kan..nama pun baru lahir, baru bertukar dunia..isk3) so, SEMUA org ingat dia xcukup susu..! Kini susu ku banyak bagai di pam2..siap buang2 stok lagi..sapa2 y kata aku xcukup susu, meh tgk meh!!!isk..sian anak aku..xpe laa..aku tau, semua buat keputusan tu sbb sayangkan imaan.. sbb nak kt depa xsokong susuibu, xjugak..sbb diorg sokong jugak aku nyusukan imaan..cuma xpaham apa itu EKSKLUSIF n KOLUSTRUM kut!

Apakah cabaran yang anda lalui sepanjang tempoh penyusuan anda?
Cabaran??xder sgt..
klu ada pun..xde stok..xde peti ais besh..tu je kut..

Dari manakah anda mengetahui mengenai Penyusuan Susu Ibu? Apakah sumber2 anda?
Tau mmg susuibu besh n penting..it was more to 'mind setting' bukan pengetahuan..
mm, sumber : kawan2..pembacaan..susuibu.com (tq SI.com!)

Bagaimana pula sekiranya anda bekerja selepas habis tempoh berpantang? bagaimana anda menguruskan bekalan susu anak anda?
Saya student sepenuh masa..
Tapi sy tetap kena g ofis..so, sm je mcm org len, cuma
pengurusan masa sedikit fleksible..imaan antar g taska..saya pam susu 2-3 kali sehari (siang) untuk bekalan keesokan harinya..
Saya xde stok frozen EBM..so, setiap hari anak saya minum susu fresh dari ladang..hahahaha..n y chilled jugak laa. Erm, kt taska saya bekalkan susu kt dlm tong Coleman, Icepack pon coleman.. So, EBM imaan x masuk peti ais taska..mmg duk dlm tu.. botol2 dia sume ada nama..hehe, kang ada anak susuan.. satu ari imaan minum dalam julat 5oz-17oz..purata lak satu ari dlm 13oz..
Saya lak g ofis bawak satu lg cooler bag+icepacks+alat2an mengepam.. saya mengepam di cubicle..tp ofis saya xramai org..saya lak duduk kategori blkg2..

Kenapa anda menyusukan anak anda?
Hehe..mudah saja jawapan saya, jwpn tepat -->itu rezeki RUHIL iMAAN..
Jawapan xtepat --> sebab saya sayangkan anak saya...sbb susuibu penuh khasiat..sbb jimat duit..sbb susuibu mknn lengkap..sbb susuibu susu nombor satu dunia..!..wahahaha..

Adakah anda merasakan penyusuan itu sangat mudah? Mengapa?
Ya - bila2 masa, dimana2 jua..y penting selak dengan betul..hehehe!

Sekian..
Aku hanyalah salah seorang penyusu tegar semalaysia.. Say No to FM!
Aku bukanlah contoh teladan y baik sbb banyak lg y aku xtau
(cth: Kaedah Mermet) dalam dunia susuibu nih..masih mnimba dan mencari gali ilmu..

4 comments:

ayukhairy said...

thanks beb...sukanya baca kisah penyusuan ini..moga2 mendapat ilham bg ibu2 di luar sana untuk terus menyusukan baby...

kagum ni, tak de stok frozen langsung..huhu..kalau ayu la, memang dah kalut giler..ni sejak kes gantung s3 nak masuk 3 minggu ni pun berjuang berhabisan memerah dgn tangan... still juga tak mencukupi utk danial yg mmg minum at least 24 oz sepanjang di rumah pengasuh wpn dah makan 2 kali...byk kan danial minum??

ayu skrg ni perah pagi (time bangun pagi) dpt la 4oz (utk dibawa ke rumah pengasuh)... kat ofis plak, mmg kena perah 3 kali ..so, target setiap kali perah tu mesti dpt 4oz juga ..klu dpt byk pun lg2 la ok kan..so, depend la..selalu kat ofis je dpt 12oz...blk rumah ptg tu atau mlm perah juga supaya dapat juga 4 oz..klu tak kena la top up 2 stok frozen..so, setakat ni stok frozen MEMANG berusik..at least 1 botol = 4oz utk cukupkan 5 botol x 4 oz... gitu la rutin ayu skrg ni..

sbb tu ayu rindu sgt nak guna S3..at least, dpt la double hasil + dpt la simpan stok juga...huhuuuuuuuuuuuuuuuuu...

sekian, review dari ayu..(sori, panjang plak)

Imaan09 said...

banyak danial minum!ayu kena kerja keras sket laa..ganbatte!

Unknown said...

Semalam Nursery mintak tambah susu. So skrg Kaseh nenen 18oz sehari. Kene keje kuat lagi ni.

ayukhairy said...

tu laaa....danial mmg kuat minummm...
bygkan, kalau malam plak, byk kali gak la bgn menyusu...huhu...mmg kena kerja keras kan ^_^