CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, June 8, 2010

Etiqa..


Semasa usia Imaan 2minggu, aku n Mr Asben dah amekkan dia insuran..
Yupp, untuk imaan, kami amik Plan Sarjana Etiqa takaful..
dari stat daftar, smpai umor 20taun..
Anything happen to her, or to the payee which is Mr Asben, maka simpanan selama 20taun itu dikira langsai..
Klu x jadi apa2..plan automatik bertukar menjadi plan simpanan,
So, pada usia 20taun, Imaan tomei akan ada sejumlah wang untuknya..
InsyaALLAH...
elok laa tu, di usia baru2 pas masuk U, xpun kalut2 pas kuar U..
23taun, mesti x terasa kan..

Kenapa insuran itu penting?
sbbnya, apabila terjadi perkara buruk diluar jangkaan, ada laa gak sumber2 nk support kita..
Dari segi kewangan laa, dr segi moral xdapat eden nk nolong..
Tapi aku x doa untuk berlaku apa2..
Tapi baby kan, mana laa tahu, esuk lusa warded ke, kes teruk2 ke..
so, ada laa menda nk tampung..
Tapi klu x jadi apa, duit tu pun x ke mana..dapat balik nnt..
So, kira cam simpanan laa jugak kan..
Sama shj cm menyimpan di bank biasa..
bezanya, y ni leh cover klu jd apa2..
tp keburukannya..xleh kuarkan bila2 kita nak (bg aku, ni lagi bagosss apa..)

Sapa2 y xde insuran lagi, it is advisable to take 1..
pada ku x rugi..
begitu juga dgn anak2 anda..
satu sahaja pesanan ku..
klu nk amik, amik laa y takaful.. bukan 'insurans'
Banyak bezanya tu..
Dulu2 aku amik y conventional (insurans)..
dekat dua tahun baru aku tau y aku 'melabur' di jalan y xberapa btul..
so, aku bertukar dr insuran kepada takaful..
Meaning that +- RM2400 aku lesap gtu sahaja..
huhu..xpe laa..itu lg baik drpd aku teruskan n nyesal after 20-30years..kan.

p/s - adakah belog ini akan jd laman iklan takaful?? mungkin jugak, sbb Mr Asben salah seorang ejen.. Sapa2 nak, roger aku.. Hehe

2 comments:

whiteapple said...

yes, insurans/ takaful itu sgt penting..ramai yg belum menyedari kepentingan nya...aku pun dah ambik....

Imaan09 said...

tahniah..bagus..bagus..!