CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, June 3, 2010

Managing 24hours..

BZ memanjang..nk rehat pon susah..amik ms berehat dengan cara tdo skali bila Imaan nyusu..
Patut laa SI buat SGM tajuk Managing 24hours tu..
Memang..ibu menyusu perlukan 48jam 1 ari!
Sbb ada rutin2 y org xmenyusu buat, tp ibu menyusu kena buat..
rutin umah xyah cerita laa..mmg ari2 xpenahnye nk abis..
baju je pun cukup laa..pakai, lipat, basuh, jemur, angkat, iron, susun..
tu lum masuk cerita periuk tu..
weekdays cerita pasal periuk mlm je,
weekend cerita pasal periuk dr awal pg, tghari ngan mlm skali..
Tambah plak nk kena mengepam, layan anak nyusu y 'on-demand', strilize botol..

Napa ibu2 kita dulu serba sempat?? (ibu saya laa y saya tgk..)
Dia pun kerja jugak..iyelaa, dia amik upah jait baju, banyaak gila tempahan, kira kerja laa tu kan
aku rasa kan, sbb dulu2 xde internet, fesbuk a.k.a bukumuka, blogging n forum bagai..
muahaha..kantoi..kantoi..

nak wat lagu mana..zaman la ni, bg aku, itu shj caranya utk dapat pelbagai ilmu
sbb klu nk kena g bersemuka ngan suma forumers ari2 misalnya, tu lagi banyak pakai masa kan.

Bagi aku sendiri, adakah managable 24hours aku?erm, 80% ya kut..but for me as a student, i think i abused my study time! nak wat lagu mana..bila ada y perlu terkorban antara masa study ngan masa ngan anak dan rumah tangga, maka masa study laa y duduk kt tangga teratas untuk dikorbankan..kwang3..

erm, kerja umah?cemana aku buat..? meh nak share..
antara ilmu y dapat masa SGM, (yess, aku pun praktikkan y nih)
untuk dapur, n bg y memilih utk memasak, jgn laa nk masak baru nk kupas bawang bagai..
bila ada masa (selalunya weekend), ku buat bawang putih+merah+halia kupas banyak2, blend, simpan dlm peti ais.. bila nk pakai sonang, amik je cedok sket2.. cili kering pun sama..rebus banyak2, blend, simpan..
Memang membantu sgt2.. sbb tu aku leh masak 'ayam masak cili emergency'..dlm 20minit leh siap hidang!

erm, selain tu, biasakan buat 2-3menda dlm 1 masa.. smentara tgu masakan A nk mendidih, bleh stat masuk ikan dlm kuali misalnya..

lagik satu..
xdinafikan dlm sminggu, mesti ada kita dinner kt luar kan..kan..kan??
aku pon! mau 2-3 dalam 7 ari tu aku akan mkn kt luar..
maka.. aku akan susunkan cara kerja aku..
contohnya, laundry aku buat time aku xmasak..yakni mkn kt luar..
bila time aku kena masak, maka pada ari tersebut, laundry tidak dibuat..
(kami tiga beranak je, basuh 3ari skali pun bleh..)
Cam tu laa..rotate2 kerja ye puan2..

1 perkara paaaling penting..SOKONGAN MR ASBEN masing2..
y nih, KENA PAKSA, KENA DIDIK, n KENA SABAR!
mmg btul, bila kita 'sub' kan kerja kt org jate ni, kdg2 kita xpuas ati ngan hasilnya
iye laa..kita kn kaum hawa..bgitu cermat beno orangnye..
tp kena sabar..kena ajar setiap kali.. kena gtau 20X pun xpe!
sbb bantuan mereka2 ini, sedikit sebanyak meringankan beban kita..
patah belakang aku wehhh klu sume kna wat.. robot pon bleh penat aku rs..
antara menda y kaum somi leh bantu : iron baju, basuh baju, angkat/jemur baju, mop lantai, strilize botol...

ok..Gud Luck everybody!

7 comments:

ayukhairy said...

wowwww...great info lea..
hari tu pergi ek sgm??
alahai...ayu tak dapat pergi..hehe
btw, agree with u..
wpn ayu boleh dikatakan masak juga wpn hari2 bekerja, tp, time laundry tu adalah time keluar makan kat luar..
n bila ayu basuh baju + sidai baju, en suami confirm kena lipat baju..hahaa...
bab masak2 ni, sbb ayu balik keje terus masak..
then baru ambik anak2..
^_^

Imaan09 said...

makasih ayu..
ye, g SGM kt shah alam.
ayu kerja mana ye..?
dulu2 buat gak gtu, balik masak dulu baru amik imaan,tp kena patah2 balik, sbb kedudukan taska tu..lg pun umah apartment, malas nk turun naik..

CHeeSYaNa said...

sokong! If takde hubby.. mau terbongkang kiter nak wat sume keje.. time hubby g outstation, amat2 ler terasa penat nyer..

rajinnyer awak masak kat rumah.. saya ari2 makan kat luar.. sbb rasa mcm tak sempat sangat2.. balik rumah dah maghrib :(

Imaan09 said...

yana.. btul! tp somi kerja kilang nih mmg derang balik pun dah penat gila kan, tp nak xnak kena gak mintak tolong derang..

xrajin pun, sy student sepenuh masa, so, agak flexible..time xlarat tu, mengelat jugak..khikhikhi..

ayukhairy said...

ayu duduk kat ampang lea...
ofis kat cheras..
next sgm hujung bulan ni kita jumpa naa..hehe..
kalau tak de apa2 la, ayu pergi..
harap2 kat bangi je la..shah alam jauh la awak..
rumah ayu satu blok ngan rumah pengasuh..
cuma rumah pengasuh tu tingkat 1..
rumah ayu tingkat bawah..so, dia pun faham kalau ayu balik lmbt je, mmg ayu masak dulu..
klu masak lebih, bagi la dia sikit..hehe..
student lg??wahhh..sambung master ye..
bestnya...

Unknown said...

Minta tolong suami?
Erm Last choose la.
Dia mmg sng nak mintak tlg tapi sy tak suka mintak tlg.
Bukan tak pressure.
Pressure tapi masa mula2 je.
Bengang je bila kita kelam kabut dia bleh duduk je.
Tapi tahan dan ikhlaskan.
Lama2 nnt ok.
Rasa puas hati dapat setelkan keje sndr.
Cuma tak dapat dok beromentik cam dulu la.
Duduk pun untuk nenenkan Kaseh je.
Tapi ada baca 1 artikel yang ckp klu mintak tlg tu is one way of communication.
Bila pikir btul gak sbb klu tak mintak tlg bila masa nak borak.
Nak duduk pun tak sempat.
Hoooo. Kena blajar mintak tolong ni..

ayukhairy said...

lynd,

nak kena tips utk minta tolong kat suami???
ayu boleh bg..
ayu ada info ttg tips nak minta tolong dari suami ni...jap ye..pi buka FB jap..ada dlm notes ayu..