CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, June 28, 2010

Dilema Penyusuan..

semenjak dua menjak ni ada beberapa pkara asek bermain2 di fikiranku..
Bila mengepam kt ofis lagi laa..
td kul 12 aku pam, dapat 6 oz both B..
selalunya ptg dlm kul 5 aku pam lagi..
leh dpt 6..tp slalu aku xkosongkan B pun..
buat penuh2 satu botol je, dlm 5-5.5oz gtu laa..pastu stop
pastu mlm kdg2 klu rs engorge B aku pam lagi dapat 4-5oz..
klu xpam mlm, pagi2 buta aku pam (either one laa)..leh dapat 5oz..

total 1 ari aku leh dapat 15-17 oz..
tu pun dah abis 'lengah2'..'mengelat2'
MASALAHnye, Ruhil Imaan minum 5oz je satu ari!
aku peratikan, dah 2 mgu mcm tu..
skang dia dah makan 3x satu ari..
kt taska kul 11 ngan kul 3 ptg..
kdg balik umah aku suap lg, dlm kul7 ptg gtu..
kt umah n mlm mmg dia isap susu banyak..
tp dirext feeding laa

tp kt Taska minum EBM sket sgt..5oz je..
Dilema aku --> apa aku nk wat ngan susu lebih tu!!
aku keja duk buang kt sinki jeeee..
aku tebayang, beshnyaa klu leh wat stok..mesti meriah..
tp peti ais satu pintu aku ni, mmg xleh laa..
dah banyak kali aku try..
xbeku weih..walaupun dah seminggu duk kt tpt beku tuh..
kdg dah elok2 beku..esuk lusa aku cek balik, ehhhh..dah cair lak dah!

Kadang2 wat aku tertanya2..
Sifat2 mekanik Susuibu..
brapa takat beku susuibu yek..
napa menda len aku sumbat dalam freezer tu leh beku, tp bila susu xleh beku!!
isk..

Buat masa ni, deep freezer or new refrigerator is NOT a choice!
N not another DEBT!
hukhukk..sayangnyaa susu aku buang2 je..
skang nih aku xrasa sgt lg..tp nnt2 time emergency..
time posa...!!!??huuuuuu..takut gak aku..
tp apa nak buat..

disebabkan itu jugak aku jd xpasti..
agak2 klu aku bg imaan frozen EBM, dia nak x..???
sbb xpenah..
penah laa dulu..time baby2 dulu..dia ok je

tp apa y lebih membimbangkan..
keadaan ini mendidik aku utk skip pumping..
yela..lama2 production aku akan kurang laa kan..
sbb aku pam pun, stakat pam je, bukan kosongkan B pun..
huhuuuu..klu leh jual fresh milk aku ni kan besh..
hehe!

7 comments:

Unknown said...

Tangan ku gatai nak menjawab walaupun tahap larian pecut.
Aku ada tengok bleh tambah susu ibu dalam resepi.
Cam puri pisang leh gaul ngan EBM.
Bubur nasi ke puding ke.
Tapi make sure that ONLY Imaan eat the puding.
Hehehehehe..
Try la search. Aku tak ingat kat mane aku tengok.
*** Ada baca dalam paper ada mat salleh ni guna EBM untuk buat kek pas tu dia jual. Testimonial dr pelanggan Gred A. Ramainya anak susuan dia.

Imaan09 said...

ermmm..dilema pulak nak wat gtu..sbb susuibu leh dimasak ke???klu stakat gaul..alaaa, paling 2-3sudu je EBM y nak di pakai..cam xluak pun 1 botol EBM..

Umialya said...

jual freash milk..#$%*%^!!

ish... x bleh sbb kita terikat ngn protokol n pntg lrg, nnt rmai jadi anak susuan x bertauliah n x pasal2 dorg khwin muhrim lak.. dosa!

pizet said...

upgrade peti ais...nnt kot2 time posa ngan time emergency x sempat pam blh guna...pizet br je upgrade demi untuk buat stok bulan posa...takut gak time2 emergency x dan nak mengepam ni...sebab cuti ja mest anak ngempeng lebih

CHeeSYaNa said...

Sikitnyer Imaan minum kat Taska... Cuba check balik dengan Paed, whether cukup ke tak minum 5oz je time siang.. Takot tak cukup for her development.

Time malam,saya tak bagi Zarif makan pon.. So, jarang ler dapat pump time malam.. sbb keep on direct feeding.

Peti ais saya pon 1 pintu and susu still beku. Try increase temperature fridge and kurangkan barang2 dalam fridge tu.. Takpun, tumpang ler fridge jiran tetangga.. ahahahha

Jangan ler buang EBM tu.. sayang giler.. Time saya nyer susu tengah meriah pon, banyak buang susu.. Biler time2 terdesak cam skarang.. rasa menyesal sangat2..

Imaan09 said...

umialya..haha, gurau je..klu leh jual pun, xternilai harganya kan..

pizet..tu aa..ada jugak masuk dlm perkiraan & pertimbangan..dah laa nk bulan posa kan..

Yana..dulu imaan dah penah jd gtu.. pastu minum banyak plak..pastu skang dh kembali minum sket.. growth spurt + reverse cycle kut..hee..

Yaati Nor said...

sayang nya sus..nape tak usahakan beli deep frezeer 499 dah blh dapat..