CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, April 9, 2012

aku didera..

kul 6 pagi dah ada entry..bukan auto-publish ya.
ku memang mengadap laptop pada waktu ini..

dikeranakan oleh beberapa menda..
yang rasa mendera jiwa raga..hadoikkhh!
terasa macam nk amik pil tido!
alangkah indah kalau boleh..

budak 2 orang ini..

dan org dewasa ini..

telah mendera aku!

Cek Su Ims tanya aku.."bila masa ko tdo??"
haah..bila masa ek???
siang memang bersilat nk jaga budak kecik tu..dan setel kerja umah
malam??

aku agak insomnia..
kadang aku bangun di tengah malam, cuba mencari amenda nak buat ni..??
sebab TAK BOLEH TDO..
tapi yang geramnyaa..
bila dah 2-3 hari mcm tu, ada jugak laa y rasa mcm 'eh, nak telentok time berjalan'
sebab ngantuk sgt..ngantuk yang terkumpul2..

tapi bila tiba saat mengantuk y amat..
elok letak kepala..si adik merengek..
30minit jugak proses tepuk, susukan, sendawakan..
pastu dalam dah nak pengsan..adik setel..letak kepala semula..
kakak plak mengamuk xde pasal..
mungkin mimpi y xberapa nak indah agaknya..
ikut ati nk marah! apeke hal nya nk mengamok menangis2 tgh mlm kan..
tp sempat berpikir..dia xsalah.. dan klu aku marah, hanya memanjang2kan masalah..
aku pun buat hati kering bangun, pujuk elok2.. tepuk, peluk..
last2 si kakak tdo.. tapi kdg2 berulang 2-3x satu mlm masalah si kakak ni!

ohooooo.. aku dah nk pengsan ngantuk..
baru gaya nk tepengsan..tiba pulak waktunya mengepam..
kadang terpikir nk biar aje smpi esok pagi..
tp klu tunggu esok pagi..kompom demam!
g dapur..amik pam.. pam 15minit sambil mata pejam..sengguk2..setel!

masuk bilik..aku tdo xsampai sejam..
bangun2..baju aku basah!
sudahhh..!!
Ruhil bocor..
byk sgt kencing atau awal sgt pakai diapers sebelum tdo..
lalu membasahkan bajunya, tilam, selimut, dan aku sekali..
rasa nk biar je.. tp klu tgu esuk lagi teruk ni..lagipun sian dia, sejuk!
bangun lagi..amik diapers..amik baju baru..
salin..dan layankan aje dia ngamok sikit2 akibat tdo y terganggu..
aku??? kompom kena mandi dulu sebelum subuh esok!

kejap kakak..kejap adik.. pastu kakak balik..
ohhhh anak-anak!

itu laa rutin aku..hampir setiap malam..
Mr Asben??
tdo laa.. 
esok hari kan kena bgn awal, dan kerja..

kadang2 aku merasakan tidak adil di situ..
sebab di siang hari aku bukan goyang kaki saja2.. atau ada masa yang sgt banyak smpi boleh tdo bila mana aku suka..
dan sebab pada malam hujung minggu, sama jugaaak..
tdonya serupa mcm kengkunun nak kerja esoknya
harus aku hantar proposal, nak tdo bilik lain bebila di hujung minggu..
alasan : nk rehat..
dan bg laa beliau rasa pulak cmana rasanya jd zombie dan bermata panda..
aci???

banyak laa niat hati nk buat gtu..
kengkadang mcm rasa 'x iklas kah aku jadi ibu.. semua nak berkira..?'
tp bila penat tahap gaban, muncul jugak niat2 jahat tu..
susahnya nk mujahadah..

teringat pesanan mak aku..
"kaum ibu je y sanggup berjaga malam jaga anak"
ternyata benar...!!!

memang..
hanya kaum ibu diciptakan sanggup berjaga malam jaga anak..
walaupun tiap2 malam pun xpa kan..!!
dan betapa laa kaum bapa itu diciptakan sanggup 'hanya memandang' pengorbanan ibu itu..
adoi laa lelaki..
kut laa nak offer nk tolong ganti kan.. xde nye..sila berhenti berharap!

11 comments:

ka . ka . mim said...

Lea, sy phm perasaan awk tu, bengang pn ada gak bila si ayah mcm tdo mati x dgr, alhamdulilah iman jarang terbgn di tgh mlm, si adik pn mlm2 bgn nk nenen je pstu tdo balik, tp skrg ni mlm selalu pengsan awl, penat sgt siang kot, penat mengurus budak 2 org dan keja umh

:: Mrs.Eady :: said...

Eh tak semua lelaki mcm tu...anak anak saya semua en.suami yg bgn mlm..hehee...kalo nak susu dia bgn hulurkan anak lepas je susukan dia amik tepuk balik bg tido..

Yaati Nor said...

lelaki nak offer jauh sekali lea..selagi tak mintak tlg xdenya dia gerak..lea dah abis pantang yek?

diarinadiaa said...

betul dear!sebab tu Allah bagi kelebihan dan pahala lebih kepada kaum ibu atas pengorbanan yang tak mampu kaum bapa lakukan..cuma kadangkala ada di satu tahap kita tak mampu daa..tapi nak buat mcm mana,kalau bukan kita ,kaum ibu yang buat...leh ke nak harapkan bapak2 dorg ni.. hehe..so sabar dan terus jalankan tgjwb kita dengan sempurna..

Nad @ MamaZakwan said...

sbr byk2 zaa...
huhu, kite pandai jek nak menyabarkan org, tp diri sendrik pun tak le sabar mane pun..
sbb kite pun mengalami masalah yg sama cam zaa jugak
kdg2 terpikir mcm kite ni org gaji jek
dah la keje umah kene buat, anak2 kene jaga, makan pakai pun kene on time, die wat deekkk je.kengkadang tu sedih jugak
cube la face to face ngan hubby..harap die paham

littlehumblelynn said...

Masa beranak kecil dulu mmg ada 2hr seminggu war perjanjian utk tido blk asing,papa jg ank.nk susu jer br htr.mmg perlu sbb kita perlu rehat jgk.bukan berkira tp ibu pun kena ada tido yg berkualiti .if x jth sakit lg ssh :'(

azura samsuddin said...

hehehe mmg fakta tu boleh sgt2 dipakai, kalau ada pun lelaki yg sanggup bangun 1:10 je lah sbb x sume yg sanggup, ramai yg sanggup utk tido dr bangun.

sesungguhnya kita wanita yg hebat :)

suhaina laui. said...

same case lak huhuhu....tido yg sgt2 xckup skrg kan.....penat2....sis...mkn jamu pe erk skrg...

VEE said...

Salam kenal..feel free to visit me back @ cerita-cinta-mommy.blogspot.com

farahana said...

baca pon da penat... x lama lgi saya pon jadi cam ni la kot.. huhuhu.. kene bersedia mental dan fizikal dari awal.. tp alhamdulillah, en suami agak memahami bila suruh dia setelkan anak meragam tgh malam.. dan saya leh sambung tido.. hehehe

skang tgh biasakan dia tdo dgn si ayah, senang nnt da ada adik.. lgpon bhy tdo ngan kakak, asyik nak tendang perut je.. :)

mamaiman said...

sama la kita sis..
mmg kdg2 geram jgk tp sabar jela..
baik redha je sbb kalo x redha pun kita jgk kena buat..
hihi..