CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, January 6, 2012

Sakit Bersalin..

2-3 arini, g umah orang tu orang ni..
g korek pengalaman bersalin y d share d blog mereka..
aku carik baca pengalaman bersalin anak kedua..
bila baca, syokk..
pas baca, takutt..haha..padan muka aku!

in general, bila anak kedua, lebih senang berbanding y first..
itu pemerhatian ke, kesimpulan ke atau harapan???
hahaha..

dah pnah rasa dulu, tp serius takuttt!
dulu aku bersalin d private hospital.
siap doktor pakar lg y ngadap aku..
amik epidural..n treat mcm puteri raja...
mahal..berbaloi..tp bg aku, lebih kpd hospital org2 manja..

anak kedua??masih berkira2..
perlukah lagi habiskan ribu riban..
padahal melalui proses y sama je kan..

dr apa y aku perhatikan..
Hospital goverment ni, tgu smpi anak nk terkeluar..
tp private, mcm doc bleh usahakan utk anak tu nk kluar atau tgu dulu..
paksa..induce..pecahkan air awal2 (3 cm dah pecahkan..)

aku seronok baca pengalaman y sakit sgt2, 
masuk2 labor room, terus bersalin!
ohhh..indahnya..
aku dulu 10jam dlm labor room..!
y paling xbes, kena baring tahan sakit..
pd pendapat aku, klu dpt jln2 mungkin kurang sikit sakitnya..
betui kaa????

dilema..dilema..

tp sakit bersalin mmg mcm tu laa rasanya kan..
cuma masa panjang atau pendek ja..
tp klu dlm kesakitan, 5 minit pun rasa mcm 5 jam..
apatah lg tatkala melalui kesakitan yang tiada tandingan..haha
mmg sakit sungguh, menggeletar badan menahannya, 
bila di tanya 'tang mana yang sakit..?'
ntahhh..xtau nk cakap, nk kata pinggang x juga..
nak cakap kt perut pun x.. kt bawah tu pun x..ntah laa..
tp mmg sakit!

y menarik..ada y cakap kt aku 
"try laa x amik epi.. try rasa sakit..n bandingkan bila berjaya keluar..
memang indah dan lega.."
mungkin ada betulnya kan..
y plg senang nk compare..'klu org len boleh, napa aku x bleh..???'

lg satu masalah aku..dulu laa..
tp selagi xde penyelesaian, aku rasa akan sama je kali kedua nnt ni pun..
AKU X PANDAI PUSHHHH..!!
alahai..mmg failed sungguh!
camno nk buat..??
boleh kaa berlatih time baby ada kt perut ni..?
bab ni klu aku bersalin government hospital ni..
mau kna maki hamun ngan nurse!

tolong..aku taqottt!!

13 comments:

nad said...

suke bace entry ni..
ada part cam kene kat kite jek, hehe
tp ramai yg kate 'beraninya tggu lama2!'
kite taktau la nak kate tu sakit bersalin ke tak..
tu sbb kite tggu lama2
bukan sengaja nak biar sampai nak terberanak..
tapi tak tau nak beza sakitnye cemane
sakit nak buang air besar ke, atau sakit nak bersalin, huhu!

tp btul org kate
kalu nak senang
banyak2 kan berjalan
dah sakit sket2 pun, kuatkan hati bawak berjalan jugak..
alhamdulillah, kite praktikkan utk 2nd baby, senang
masa zakwan tak buat pun..dok je atas katil, huhu..! (sbb taktau)

moga zaa pun dipermudahkan segalanya..
mana2 pun sama je kot
kalu kene marah ngan nurse
kejap je masa tu
patu takde jumpe lagi dah, hehe...

ch@ said...

takde apalah, kita bersalin yg kedua ok je, sbb byk berjalan kot.

masa kontraksi yg aktif tu layan kan aja, istighfar. mmg rasa nak berguling-guling.

then, masa teran tu kan... angkat kaki, tgn pegang pergelangan kaki, then dagu bawa ke leher. pastu masa teran tu tayang je gigi jangan keluar suara. nnt habis tenaga. ambil nafas panjang2 then push pastu yg kedua curi nafas push lagi. jgn angkat montot nnt koyak besar.

heheee. time tu tak ingat sakit dah, tau baby nak keluar je. hahahaaa. yg dulu normal kah? kalau normal jln keluar dh tak susah. skrg ni dia bg suntikan cepatkan kontraksi. so takde la tggu lama.

boleh punya. seorang wanita diberi kekuatan utk melahirkan seorang insan.

eija_sweetmama said...

itula kan setiap kali bersalin msti ada perasaan takut kan..
eija dulu pun ada perasaan mcm ni, mmg takut w/pun dh ada pengalaman bersalin anak pertama, lebih2 lagi eija dulu 1st ceaser alhamdullillah yg kedua dapat bersalin normal.

Sama kes la eija ni x pandai PUSHH, tp selalunya misi akan bantu, bersalin kat hospital goverment pun dh ok sekarang xde la mcm yg selalu org cakap kena maki hamun tu, xdela. eija dua2 anak bersalin hospital serdang.

yg penting kena cuba rilex n tenangkan diri, istigfar n selawat byk2 masa sakit tu dtg.

Makbed said...

makbed pun tak pandai push... hukhukhukk~

Fizah said...

24.2 sama ngan anak aku alya farhah. hihi. wish u all the best dear. taktahula nk bg pndapat amek atau tak epi. sbb tak pnh amek. tp i know u can push. saja mengada ckp taktahu kan :p cuma, sbb ada pilihan ketika sdg sakit kan. aku sbb masa adni,doc takde la beriya-iya tny psl epi so tak teringin la. yg kedua sbb pakai duit sendri. so tak berani amek sbb kos jd mahal.hehe

Kakmim said...

za, dulu sy mmmg plan utk ceaser so mmg x rasa lah contraction... berdebar jugak ni camnelah agaknya rasa contraction tu... cmne nk meneran, pandai ke x.. semuanya selalu bermain di fikiran.. mmg 1st time... rs nk ceaser terus jer pun ada jugak sbb takut nk rasa contraction tp nurse ckp 2nd ceaser lg sakit dpd yg 1st... hihihi... semoga kita dipermudahkan nnt... rezeki masing2 kn... nnt kita amalkan doa nabi yunus dlm perut ikan noh tu... insya Allah... sy dlu ceaser kt GH jer... dan skrg mmg xde plan nk ke private... sama jer... lgpun bapak dh warning dh knp nk byr mahal2... dh ler kerja gomen, husband pn staf kem kesihatan... x berbaloi ke private...

suri solehah said...

emm.pengalaman bersalin mmg macamkan..tapi kalau kat hosp kerajaan skrg ni okey je.akak 4-4 semua kat kerajaan..insya allah..baca doa byk2 mog dipermudahkan..macam akak anak ke tiga paling susah..bab meneran tu mmg kadang rasa nk tergelak pulak..sampai anak ke4 baru paham cara meneran..anak ke empat ni akak makan homopati ubat buka jalan..alhamdulillah cepat je prosesnya

suhaina laui. said...

salam kak...berdebar erk...same la.....myhubby sipa pesan awal2 lagik...jgn la lame2 kat lab room ms akif dulu hehehe...nk buat mcmne kan kite pon xtau nk jd mcm tu.....BAB PUSH2 ni mmg xpandai....MS NK BERANAK KAT AKIF DULU MMG ADE GAK KENA MARAH DGN MESI..tp diorg marah sb nk bg semngat kat kite kot kalo x lembik mcm tu la kat lab room....mintak2 kali diPERMUDAHKAN JUGAK...AMIN ;)

Baie said...

Lg sbulan lebih je..mestila makin takut..hehe. masa sofieya dulu deliver kat gomen, Hospital Selayang..9 jam dalam labour room, x ambik epi.kene induce kul 3pm sebab jalan stay kat 5cm je.lepas induce tu sakit mmg nak terkeluar semua urat2 dalam badan.3 jam lepas tu baru sofieya keluar. Tapi sebab sakit tu kot yag mudahkan nak push masa deliver. Jgn risau, mesti pandai push punye =). Banyakkan makan kurma bila dah mula contraction, InsyaAllah ada tenaga nak push =).

nur easy said...

betul tu.. saya rasa wpun org kata sakitnya ttp sama di mana pun kita bersalin, tp sy tetap rasa berbeza.. kerana bila kita sakit kita nak kan facility y membantu meringankan perasaan kan.. ;)

Sabihah said...

Hmm...nk komen byk2 pun cuma ada pengalaman yang 1st je...tp yg penting byk2kan doa..insyAllah dipermudahkan...

Bagi sy,hosp mane2 pun sama je..sbb sakit bsalin mmg mcm tu..atas kadar masing2...^^

pizet said...

hospital gov dok ok skang ni...try la p dulu buat ekperimen jugak...n better x yah ambik epi kot...sebab bila x sakit kita akan x tau masa bila nak push...normal itu memang sakit tapi sakit itu yang indah...doa la sakit bersalin kali ni x lama..moga dapat jugak ekperience cam org lain masuk labour room untuk teran nak beranak ja...anak first mungkin ambik masa lama...second dan seterusnya lebih senang selalunya...berdoalah...

Fatima Saiful said...

takper Lea...yg kedua nih ko maybe akan pandai PUSH. Aku ms first pon tak pandai..siap kene vakum. Yang kedua da terel!!hahah..tak payah pegi kelas antenatal bagai(ceh berlagak)~
Hermm, ape yg memotivasikan aku utk TIDAK amek epidural ialah :EPI MAHAL!!TAK MAMPU!!.. walau aku dicover ms bersalin, tp still tkt terover budget. lagi satu yg memotivasikan aku ialah, Mak aku. die kate die dulu tade pon epi epi nih. Boleh je 6org!:D..So, anggapla setiap kesakitan tu penghapus dosa yer...anyway, GOOD LUCK!!!