CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, February 6, 2012

Kena MARAH

sejak2 nk jadi kakak ni..
aku cuba sedaya upaya nk menenggelamkan perasaan 'tersisih' Ruhil
biasa laa, klu nk beradik kan..
otomatik suka cari perhatian..
dan kita pulak asek letih, kerja byk..
tambah lagi menda2 y dimintanya boleh dikategori sbg 'y bukan2'
MEMANG MENGUJI SABAR..!

apa y aku buat..
sblm dia cari perhatian..aku dah bagi dulu..
saja pinjam2 menan dia..
buat2 mintak kebenaran nk baring sebelah dia..
kdg2 nk susu botol pun, aku riba dia..
suka laa dia.. mmg berkesan..!
klu mintak y bukan2 pun, layankan aje..sabar2..

arini, aku xberapa sihat.
Mr Asben jugak ala2 nk demam.. (musim kahh??)
badan penat, ke sana sini..
ada 2 kduri kami gagahi utk hadir jugak..
dgn panas terik lagi..

mlm hari, oder mknan je laa...home delivery mode..
dak cit nk tgk Happy Feet..layannn..
abes Happy Feet nk Alvin n Chipmunk..layannn jugak..
walaupun kami dua2 dh nk muntah tgk cerita kanak2..
aku lak dh ngantuk wlupun tgh suap mknan kt mulut..
mula laa moody..smua men jerkah aje...

di suruh makan.. gayanya sambil berlari2..
melompat panjat sana sini..
hilang sabar.. kena marah..
tp mcm kena nyanyi je..xpedulik pun..

si bapak masuk campur..guna ugutan..
klu xnak duk diam2 makan, tutup TV!
kejap je btahan..jap lagi smbung melompat..
tumpah sana sini..kna marah lg..
gaya minum pun tertonggeng2 kekdahnya..
mmg laa nk kena klu tumpah sbb dah ingatkan >10x..
ibu dah laa suara ada xde, mcm Ella pun ada..

tetiba dia bgun nk melompat, terpijak hujung pinggan kaca berisi nasi goreng
ahaa..! Mr Asben dah ala2 nk angkat tgn..
aku sempat pesan.."abg..jgn!"
ye laa, situasi gtu, mmg xde kawalan, klu TER'singgah', parah gak tu..
tenaga lelaki lak tu..
sempat laa stop..huhuu..tp tgn sebelah laju tekan remote, TUTUP TV!
tutup lampu.. tandanya.. "Gi masuk bilik!! tdo!!!"

Si tomei ku, melalak..
bersoal jawab ngan aku dlm bilik..
"aa xde..ibu dah gtau jgn nakal lompat2..Ruhil xdengar.."
"Nakkk nipmanggggggggggggggg" mulut ada sisa kunyahan nasi lagi..
Mr Asben sibuk bersihkan kt luar.. n aku rasa cuba mengawal perasaan..
dlm gelap2 kt luar tu..dia melalak kt bapak dia lak.
mintak simpati..
pas 5minit, aku tgk Mr Asben (dah stable kut..hehe) layan dia..
dudukkan atas sofa, smbung suap..sambung Alvin n Chipmunk..
kali ni behaved laaaaaa.!

nk kena macam tu ka..
alahaiii anakk..

6 comments:

umialya said...

alaaa siannya.. budak2 lea!!

samalah ngan si Alya, walaupun bukan nak beradik, ngada2nya menguji kesabaran kita

akma said...

hihihi tu baru sikit. tunggu baby keluar nanti perangai si kakak lagi OmmmEmmmmmJAyyyyy!!!

takpe tak lama tu, nanti lama-lama si kakak mesti boleh tolong mama jaga adik tau....

suhaina laui. said...

salam...same la....dgn akif ni..akhir2 ni tuhan ajer yg tau....betol2 nguji kesabaran....kite yg seharian duk dgn die tahap gaban sabar kekdg keluar jugak suara harimau mengaum ni...melalak la die terkejut...n jiwa yg sgt sensitif n xbleh berenggang...dgn abah die xrapat sgt tu yg payah!

World of Azketom said...

hurm...perkara yang sama dilalui oleh saya kat sini...tengah dok sarat2 ni, bila dah terjerit2 mcm tarzan, mmg la naik darah tinggi. tapi apa nak buat, sabor jelah...

mama shifa said...

ini lagi maha dashyat punya
shifa blom nak beradik pon mama dia dah naik paang

Yaati Nor said...

sama la dengan zahra nak beradik nie ngada2 dia 100x ganda kot..klu en asben balik keje merengek2 senjata rotan tu kdg kuar la jugak..tp lama2 tujuk rotan kena sekali 2 skrg dah ok dah pegang je dia terus dgr ckp..tp kesian jd mcm ketakutan anak..mcmn tah nak buat..huhuhuhu