CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Sunday, January 2, 2011

Kanak2 pun alami Gangguan Emosi..

Coretan ini, tiada kaitan dengan My Imaan..
tp tetap kucoretkan kt sini,
Alkisah BFF si Imaan,
jiran tetangga..
kawan setaska..
X-kawan sekelas..
Hannah...
ni Hannah masa kenduri Kak CT
sblm ni sekelas dgn Imaan..kelas cerdik..
memandangkan umur dah sampai utk masuk kelas seterusnya,
dah perlu toilet training,
and budak y dah naik kelas cerdik plak makin bertambah..
Maka Hannah pun perlu ke kelas seterusnya, Kelas Pintar..

Kelas Comel (bawah setahun) duk satu ruangan di tingkat bawa..
Kelas Cerdik (1-2thn) pun duk bawah..dipisahkan oleh pagar2 besi..
still blh babai..bleh tgk..bleh berbalas2 senyum..
Kelas Pintar (2-budak besar) duk kt tingkat atas..
kebanyakan masa mmg dihabiskan di tingkat atas..

Mulanya, sebagai ibu mesti laa gembira kan, bila anak dah naik kelas..
tp kesian, si comel Hannah..
Berlaku gangguan emosi..

sebagai seorang anak kecil..bayangkan laa jika kita berada di tempatnya..
tiada lagi kawan2 y biasanya bermain bersama..
klu dulu naik kelas comel ke kelas cerdik, still bleh jeling2 kawan2 lama..
tp yang ni, dah kena bergaul ngan 'kakak2 n abang2' y baru nk kenal..
mungkin bg kita ia sesuatu y menyeronokkan, kenal orang baru..
tp Hannah tetap perlu melalui transition period
y baginya sgt menyedihkan..
malah dah jadi macam mimpi ngeri plak..
sudahnya duk mengekor Kakak TAB saja..
kt taska asek nanges je..
sedih kut teringat2 kawan lama kt tingkat bawah..
time tdo pun teresak2 je nanges..
smpikan terbawa2 kt umah..
tdo malam terganggu..
ingatkan dah tdo nyenyak..
tutup mata, tp air mata mengalir2
alahaiii sedihnyaa..

klu dulu asek sebut2 nama 'uwais' (the hero malaya) walaupun mengigau tgh malam
tp skang dah x sebut dah..sian..
tejaga malam2 mengamok2 nanges meraung2..
bg susu, air masak, semua xnak..
smpi ibu pun mati kutu..
mungkin sbb emosi siang terbawa dalam tdo..

Mak Nah?
"klu perlu buat program 21hari"
dan menjangka antara lain sbbnya, sbb xlama lagi nk jd kakak..
ye, mungkin itu jugak salah satu faktor..
N turun balik ke kelas cerdik, samalah macam budak darjah satu turun tadika semula..
which is jalan singkat y xbetul..

Alhamdulillah, x lama2, dah ada perubahan..
bangun tdo dah xnanges..
kt taska pun dah kurang nanges..
kt umah pun gtu..mungkin dah adapt..
atau mungkin dah berlalu transition phase si Hannah..mudah2an..

kucoretkan di sini kisah ini kerana..
Suatu ari y xlama sgt lagi..
si imaan akan melaluinya..
moga coretan xseberapa ni, akan jd rujukan bila tiba masanya kelak..
sbb beza umur Hannah n Imaan hanya 8bulan..
dan duduk di taska y sama..
Jadi mereka akan melalui sistem y sama..

mungkin sebelum naik kelas pintar aku bleh perkenalkan dulu 'bakal kawan baru' kan??
isk, takut jugak klu berlaku mcm ni kan

Maaf klu sedikit sebanyak penceritaanku xtepat..
sbb ini adalah apa y aku kongsikan dengan Kak Liza, ibu si Hannah..
Bukan apa y aku alami sendiri..

Apapun Best of Luck Nur Zirwatul Hannah..
dah dapat biasakan diri di kelas pintar, jgn lupa kt 'Hil' ye


Hannah dan ibu.. serta 'Hil' y menyebok..

2 comments:

umialya said...

Ruhil Imaan yang makin hari makin comel.. geramnya!!!

Anna Da Lady said...

kesiannya kat hannah...dah lama tak lawat dia n kak liza