CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, January 31, 2011

Projek xsampai 24jam

Pindah umah baru, xyah pun semua nak baru..
tambah2 umah sewa..klu umah sindiri punya bleh laa sakan2 kan..
tp dah lumrah bila pandai jahit..
rasa macam semua bleh dapat dgn arga y lebih murah..
ye laa, kos upah jahit kira xde laa kan bila nk wat pape pun..

2mgu lepas ku buat tahlil kecil2an..
pertamanya, sbb mak aku ada cni, so, ada laa tukang masak..
lg pun sejak pindah mmg xde lg tahlil umah baru ni..

maka (tingggggg..lampu kt kepala duk blinking..)curtain harus ditukar!
walaupun x seluruh umah, tp at least y sliding door, aku nk tukar gak..
sbbnya railing dah tukar kepada y jenis kayu bulat tu..
sblm ni y besi bodo tu je..
lg pun kedudukan railing agak rendah, maka langsir lama tu jd agak kepanjangan sedikit..
lg satu, umah lama ada 2 row railing nye..skang ada 1 kayu je..
banyak laa alasan ko lea, sbb nk y baru le tu

Jumaat kul 1.30 ptg..
aku ajak adik aku g 'lari' jap ke kedai kain berhampiran..
1.45 dah sampai di tempat kejadian..
pusing sakan, sbb xtau nk cemana, plus xde pengalaman beli y 110inci..
smpaikan cina kedai tu pun penat ekori kami dr belakang..
aku plak bedebarrrrr..sbbnya kul 330 ada meeting ngan SV..
dan spt biasa, persediaan ku xde laa bayk mana..
selepas tunjuk itu, tunjuk ini..bayar sana sini..setel!
kul 3 aku drive balik ofis, terus solat
sempat jumpa SV tepat kul 3.30!

Jumaat kul 6.30ptg..
mak kuar g beli barang nk msk..
sbb esuk tu (sabtu) nk tahlil..
aku duk belek kain ngan my sis..
xpasti nk potong memanjang atau melintang..
klu ikut sebenar, kena melintang tp  cm xlawa..
pending...

 mak balik kul 8.30 mlm, mintak pendapat..
memanjang atau melintang..
hasil mesyuarat memutuskan..memanjang!
terus gunting.. kul 9.30 start jahit..
kul 3pg xtahan dah..harus tdo..
progress 60%
kul 7.30pg sambung jahit..
dlm kul10 pg..siap gantung!!!
waaaaaaaa..

hasilnya..
 langsir pelangi..
 keseluruhan langsir..

 bahagian atas..ada tampalan kain bunga warna y amat 'masuk'

 bahagian bawah..


 model cilik y tgh 'snyum-la-kononnya'

Kos..??
Kain 4m = RM88
Kain nk tampal 2m = RM9
kristal gantung2 tu 6m = RM 28
ring tpt cocok kayu bulat tu = 70senX36pcs = 26
semua skali, tolak discount 40sen jerrr 
..RM150..
ok laa kan.. pesyen suka ati, sbb buat sendiri..

amik tempahan??ohh tidakkkkk..
g laa mana2 kedai langsir..nilai 3 ke..
depa jait 1 jam je siap..
aku pun xtau berapa puluh tukang jahit y jait..
sejam siappp??biar betikkk..
dan y pasti, harganyaaa 3-4 X ganda laa kan..hehe

p/s - skang tgh siapkan 2 psg baju kurung baru..jgn jeles..

15 comments:

Fitri Senin said...

arhhhh...sgt jeles...dah le kita blm msk rmh br..u yg dh msk rmh br pun siap jahit langsir sendiri..OMG..i sallute u..!!!!!

Yaati Nor said...

mcmn nak jahit ring tu?

CHeeSYaNa said...

hebat.... tangan ku mmg kaku biler nak menjahit.. even my mom sangat pandai jahit.. malangnyer tak turun kat anak die...

Fatima Saiful said...

sgt cantik!!!!!!!!!!!suke..suke

Mama Rayyan said...

cantiknyerrr langsir,jimat sbb pandai jahit sendiri...saya xde bakat menjahit ni...he3.

Anna Da Lady said...

hahahaha...aku punya kain langsir, aku jahit tgn, mek...hehe..tapi, seriusly..cantikla corak n style yg mu buat...nak satu..haha

Pah Zarihan said...

pandai nyaa..boleh la bagi tutorial nanti :) ...saya teringin sgt nak jahit langsir sendiri...jimat skit

littlehumblelynn said...

hubby sy berkenan betul curtain lubang2 tuh,m/mana tebuk lubang tuh..kena g kedai ke?

UmmiUmmar said...

wahh..tantek2..
murah lak tuh kos..aku baru ja tempah langsir double layer utk sliding..n mcm hg ckp kos tu mmgla berganda2..nasib bdn( n poket?) le xpandai menjahit..ekeke

LyNn'Azlina said...

untungnya bila pandai menjahit ni..jimat pun jimat...dahlah cantik..berbakat

ims said...

all are my idea..
knp nm sy xnaek???
sy y dezain tu. . . . .
tp bab mnjait, tlong iron jak la..
keh3

umialya said...

sgt jeles... naaakkk!!!!!!!!!!!!!!!!!

umiliza989 said...

cantik juga langsir 2 walaupun siap xsamapi 24 jam...kira mahir menjahit juga lah..

Cik Z@i Pen@nG said...

pndainya mjahit...iskh3...klau la cheq ada bakat cmtu

nur easy said...

cantik langsirnya.. best nya pandai menjahit ni