CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, September 2, 2010

Thrush n HFMD

Asalnya aku baca blog Yana..
Cerita pasal thrush laa..
Aku jd takut laa jugak, sbb thrush y zarif kena buat dia kena mastisis..
Aku cukup takut bab mastisis nih..

So, kengkonon aku berjaga2 laa..
Dalam ari ahad gtu, aku try korek mulut imaan..
Punya laa susah, sbb dia mmg xsuka org bukak2 mulut dia..
sapa y suka kan..?hehe..
Tetiba aku tgk lidah dia ada putih2..
Putih y pelik laa of course kan..
Pic Googled

Aku terus tepon Mr Asben..
Dia kata xpe, nnt balik tgk cemana…
Ptg tu balik dh lewat, kalut2 bukak posa plak..
Mlm tu aku suh Mr Asben tgk mulut dia..
Mr Asben kata xreti nk tgk..
Mmg xberapa clear pun..so, kami xjd laa g klinik.
Isnin tu sblm g Kelana Jaya, singgah gak klinik..
Imaan tomei..kt klinik

Sbb cm clear plak dlm mulut dia..
N badan dia panas sket
Sah!!
Doktor kata mmg thrush..common bg budak2..anak dia sume kena masa kecik2
Yang ngerinye bila suluh, baru perasan, mulut imaan DAH PENUH ngan putih2 tu
Siap masuk bontot lg ubat demam, sbb dah 38.5 C

Aku mintak Oral Gel utk sapu..
Doktor tu kata bek bg ubat antifungus y jenis makan punye..
Aku pun xnak laa nmpk mcm lebih terror dr doctor..
Aku amik je laa ubat makan tu..

Bagi makan, ok dah..fungus tu berkurangan..nampak laa..
Aku pun senang ati laa..
Sekali esok tu lutut n kaki imaan nek biji2..
Nk dekat tengahari makin banyak..
Kt tgn ada sket2..
Btul2 aku ingat tu kesan ubat y dia makan..
Y pelik dia xmau makan/telan apa pun satu hari..
Termasuk air liur sendiri..
Satu ari kami kerja duk mengelap air liur y asek meleleh..
Pastu y paling sedih, dia reject direct feeding..
Sedihnya..FIRST TIME dia xmo nyusu ngan aku..
Mula2 aku paksa, dia gigit N..sakit gila..
Masa tu aku btul2 ingat dia tumbuh gg..
Nk tgk xreti, sbb xde pengalaman tgk baby nk tumbuh gg..
Satu ari merengek y xtau nk apa..
Aku pun rasa cm nk nek angin..
Last2 di hari merdeka g jugak laa
Nak cari klinik biasa mmg tutup laa kan.
Last2 g Hospital AnNur laa..
Masa tu dh nk bukak posa dah..dekat2 kul 7

Doktor kata thrush imaan ada lg sket2 ..
Tapi skang dah ada 2 menda..
Satu lg HFMD!
Ulser penuh kt tekak imaan, sbb tu xmau telan apa pun, sakit
Huwaaaaaaa…Dlm kepala aku ‘x g keja lg aku’
Aku tunjuk ubat mkn y doktor bg first2 tu..
Dia kata “napa doktor tu xbagi gel sapu je, lg cepat”
Aduiii..bengang lg aku..xpe laa..
Dapat oral aid gel tu, terus letak..
Sejam dua pastu imaan dah nk makan n nyusu..
Nasib bek 1 ari je..klu mlm pun xmau nyusu, xtau laa apa nk buat..

Skang aku duk umah je laa jaga imaan..
HFMD mcm biasa laa, xde ubat..
Kena biar reda sendiri..
Aku dapat tau Hannah n Zarif pun kena..
Sah, mmg dapat kt sekolah..
Di tambah pulak imaan y suka merangkak sana sini
Xkira tempat kotor y aku x mop
Pastu suka kutip2 smpah kecik2 buh dlm mulut..
Aisehh..lg laa cepat melarat bintik2 berair kt lutut dia.
Seram tgk banyak, nk penuh kaki ngan gelembung air tu..
Bila raba peha smpi kaki, meremang bulu roma..
Cam jagung..rapat2..
Sian anak aku..

5 comments:

Umialya said...

suka tgk imaan, sakitpn masih tersenyum!!

moga cepat baik ye..

oral thrush ambik masa yg agak lama ntk pulih sepenuhnya, sabar ye!!

ayukhairy said...

siannya....moga cepat sembuh ye..dah ok ke skrg ni..

CHeeSYaNa said...

Sian kat kat budak2 nie.. Zarif pon taknak direct feeding.. lepas sapu ubat tu baru le die nak minum susu.. tp, makan mmg laju jerk..

UmmiUmmarMuaz said...

kesiannya imaan..get well soon, imaan tomei!

Imaan09 said...

kak tini - ye ke??patut laa N masih rasa sakit..

ayu n Syu - tenkiu.. skang dh ok dah..nmpk cm bintat2 tu dah 'mati'

yana - tu aa, kesian laa, selalu gak taska tu kena.. mmg aa tpt reramai cmtu..nk wat camno kan