CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, September 2, 2010

Imaan 10 bulan.


Bulan ni 31hb jatuh pada ari cuti..
Btul2 ingat nk buat entry ni pada 31 ogos lepas..
Tapi dh mcm2 jadi terpaksa laa tangguh..

Ni pun nk siap 1 entry jenuh bersilat ngan imaan..
Dia sebok nk taip sama..
Pastu sebok nk cium wallpaper gmbar aku n Mr Asben..
Dah 10 bulan anak aku..
Berat 8.5kg..
Panjang jap nk ukur dia tgh tdo..74cm

Nyusu
..masih susu ibu..
Satu ari purata 10 oz..max 12oz..klu kt taska laa..Klu direct mmg banyak n kerap..
Gaya menyusu – cm superman!
Kdg smbil meniarap laa..smbil menonggeng laa..
Mlm bangun 2-3x satu mlm..utk nyusu..

Makan sangat kuat..Hampir apa saja y kitorg suap, dia akan makan..
Skang ni aku dah xikut sgt..Mknn org besar sume bg je..
Kecuali pedas, masin/manis sgt..Febret : roti
Memang imaan kategori kuat mkn..
Resepi y selalu aku buat time ujung minggu..
Bubur + sup ayam + bawang goreng + kentangBubur + ikan goreng + sayur sawi
Oat segera Heinz..
Kadang pasta, kadang buh ikan bilis..Beberapa biskut baby dia..
Tu laa mknn2 imaan..
Kek, kuih2, sup cendawan suma aku suap je klu ada..Tp bukan sbg main dish laa..
Bila makan rasa sedap..or nk tunjuk dia suka..
Dia akan buat muka nih..!
Stakat ni belum jalan lagi..
Berdiri dah sangat cepat/laju..

Buat kerja smbil berdiri..maknanya berdiri lama laa..
Nk angkat kaki sebelah utk menapak, tp takut..
Hehe

Gigi
xde lg..bgus gak..xgigit N
Satu batang gg pun xde lg..
Skang sgt nakal..game dia..
Ajak berbungkus2 dlm selimut..buat2 cm khemah laa konon..
Sembunyi2 bawah bantal, pastu dia dtg masuk kt celah bantal tu
Mengemas..xleh nmpk menda atas meja/dashboard..smua nk buang/turunkan
Dah pandai turun katil sendiri..
Aku purposely ajar..xmau dia men terjun je..
But now dia suka sua kepala je dari katil..
Nk tgk apa ada kt bawah..
Seriau aku, takut tertonggeng terus ke lantai..

Sosial plak..ok laa, bleh berkawan..
Tp bab suka menepuk n cocok2 mata org tu selalu gak jadi..
Dia ingat baby lain anak patung kut..

Ngan aku jgn ckp laa.Xleh tinggal 2 saat pun..
Dia nmpk aku bangun je pun dh nanges..
Klu ada aku ngan dia je, pastu aku g buang air..
Terpaksa laa jamu telinga dengar dia meraung..
Kt luar toilet..Separation anxiety xabes2..
Kalau nampak aku pakai cantik sket dia tau aa aku nk jalan..
sebok laa jugak 'jaga' pintu utama.

Aku dpt berita dr taska, imaan suka panjat tangga!
Ni sesuatu y aku xleh peratikan kt umah, sbb umah aku xde tangga..
Kakak kata pernah satu ari ada org ketuk bilik atas..
Bukak2 pintu RUHIL IMAAN!!!
Kakak kata xperasan..
sbb sblm2 ni dia nek 3-4 anak tangga dah nanges nk turun..
tetiba bleh smpai atas..!
Ya TUHAN, nasib bek smpi atas..klu tergolek tgh jalan..nauzubillah!

Mm, daya ingatan agak kuat gak..Bila tgk pen, dia tau penutup tu bleh bukak..
Smpai terketar2 laa dia duk menarik penutup tu smpi terbuka.Kt umah aku ada bunga y ada burung buatan bertenggek..
Bila aku tanya mana burung, dia akan tunjuk k arah bunga tu..
Ya..menunjuk..pointing..sejak bila ntah dia pandai menunjuk..
Mm, arahan y di pahami plak :
Bila suh sayang..dia nganga mulut buh kt pipi aku atau Mr Asben..
eee..air liur jgn cerita laa..
suh tepuk tangan dia tepuk laa tangan
suh babai kdg ikut mood dia..kdg babai kdg x..
salam, xpandai lg..
merangkak sangat laju..klu ada menda nk amik atau panggil dia..
laju laa datang merangkak..

Rambut panjang..aku xtau nk buat cemana..
Nk potong pendek lg xcantekk..
Klu ikat, dia pandai cabut..n makan getah rambut dia!!!
Dah beberapa kali aku korek getah rambut y tgh kunyah..isk!

Erm..nak tulis sume panjang berjela laa smpi sok xabes..
Banyak sgt milestone nye..
Nnt aku ingat y penting2, aku tulis lagi..

4 comments:

ayukhairy said...

bagusnya perkembangan imaan ni..alhamdulillah..tak de gigi lagi ye..huhu...selamat la lagi lea kan...kuat mkn & menyusu ye..wallaaahhh..leh geng danial..


P/s : lea, sorry hp ayu rosak..tau lea ada call n sms..tapi tak leh nak reply n call..waaaaaaa......

whiteapple said...

geram sungguh tgk ruhil imann nie. makin comel ngan temban. Fuhh comei btoi.

UmmiUmmarMuaz said...

besaaq dah anak dara sorg ni..nampak tinggi n bambam.duk tepi ummar mesti ummar nampak kecik.hehe

Imaan09 said...

AYu - xpe..orang tau..klu ayu xde prob, mesti ayu call balek punya..

Auntie Nuris - datang aa umah kedah raya ni..hehe

Syu - xlaa.. dlm gmbar je nmpk dia besaq gla..