CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, September 27, 2010

Mendidik O-el

2-3menjak ni time Imaan nyusu, dia MAIN gigit2..
Aku gtau ''jgn gigit" pastu dia gigit jugak..
Aku gtau lg ''jgn gigit" pastu dia gigit jugak..
Aku gtau banyak kali ''jgn gigit" tp dia gigit jugak..
Huwaaa..sakit woo..itu stage pertama..

Pastu smlm stage kedua time nenen, aku 'tibai' tangan dia bila dia gigit..
xde kesan, aku pukul pipi dia sket..
cam biasa, dia akan stop jap, mcm pikir sesuatu..
Pastu smbung nenen smbil gigit!!
huwaaa..pas 2 kali tampar manja, aku wat tampar kuat sket..
ngan muka garang..
pastu dia xisap, diam2..then menonggeng sembam muka kt bantal..
Nanges merajuk..

Aku pun rs nk ikut sm nanges, sian gila..
tp aku btul2 NAK AJAR dia..
smbil tgk saja dia nanges, aku bebel2 gtau mcm2 kt dia..
"xnak kawan o-el..o-el gigit ibu..
Ibu suh nenen, tp o-el jahat..o-el gigit ibu..
xmau bg nenen dah..biar" etc..
aku dengar suara dia makin kuat, dan mulut dia makin lebar..
Mmg sungguh2 dia merajuk..
bila dah redah sket, aku sua nenen..
"klu o-el gigit, ibu pukul lagi"
pastu dia nyusu...TAK GEGET dah..
apa y aku belajar dr perkara tu ialah..
She just almost 11 month old, tp DIA PAHAM kan..!!
Dan, selain rasa sakit sebenarnya bab ni bleh je tahan aku nk dia belajar sesuatu
y dia xbleh men2 gtu..
nak nyusu, nyusu je laa..
geget2, bak kata Yana, nightmare..yess..mmg btul!
Nightmare weih.. wlupun xde gigi lg..klu ada xtau laa

Apa y aku jd dilema nye,
tindakan aku berkesan, cuma btul x cara aku..??
Brapa umur baby/budak y kita dah bleh pukulbabak je sbnwnye, bukan belasah sgt pun agar dia paham y dia TAK DIBENARKAN buat sesuatu..
Jauh di sudut ati aku, mmg aku seryes kesian..
tp petua mak aku, jgn terus pujuk, klu terus pujuk, mmg xberkesan utk next time nk marah/pukul

Actually ni kali kedua aku 'tibai' anak kesayangan aku..
first time masa dia ngada2, xnak tdo, merengek2 ntah nak apa..
masa tu aku babab lengan dia,
walaupun slow, tp dia tau itu pukulan marah aku..
sbb dia langsung menangis esak2, kengkonon merajuk..

Dari dua kejadian ni, sumpah gila aku 2-3 ari rs sayang y bertambah2..
jauh di sudut ati nyesal, tp klu aku xwat gtu, dia asek buat je..
mmg dia stop buat apa aku xsuka bila kena tibai y smpi nages2..
maknanya dia belajar sesuatu laa..

Isk, aku rs macam dia kecik lg..
tp dr 2 kejadian di atas, dia dah paham kan..?
n belajar sesuatu kan..?
Aku pun xde laa tibai bersungguh2, just nk bg dia rs sakit sket je..
betul ke tindakan aku??

Smlm sblm tdo dia geget n aku pukul pipi dia sket smpi dia nanges..
smpi arini kt ofis aku rs nak g sayang2 mmmuah2 dia utk bayar balik tanpa dia tau y aku nyesal laa..

Ke jahat sgt aku ni??
Family aku, mak aku mmg garang.. sbb takut laa kami jd baik..
bukannya baik cemana, xbuat menda mak larang laa

Korang2, tolong bg komen ek..
aku ni kan ibu muda..muda ke??

11 comments:

CHeeSYaNa said...

Zarif hati kental.. if marah2 mcm mane pon, takde ler nak nangis2 or majuk2.. susah giler nak ajar dier.. tp, biler baca kat babycenter, katanyer, budak2 mmg camtu.. bkn die tak paham.. tp kadang2 die nak test kita jerk.. hhiihih.. sabar erk ;)

UmmiUmmarMuaz said...

aah..bdk2 ni bijak sbnrnya..kita larang apa depa phm..cuma xleh marah selalu sgt.kang dia dh jd mangli.dan xheran dh tiap kali kita marah.kalo skali skala marah mmg akan terkesan la..

UmmiUmmarMuaz said...

aah..bdk2 ni bijak sbnrnya..kita larang mmg depa cpt phm..cuma xleh marah selalu sgt.kang dia dh jd mangli.dan xheran dh tiap kali kita marah.kalo skali skala marah mmg akan terkesan la..ni apa yg aku observe kat ummar la..

Unknown said...

Ku ada baca and dengar al kuliyyah dulu.
Drg ckp kalau nak pesan/tegur/nasihat/hipnosis, tak boleh guna perkataan "Tidak/jangan/tak"

Maksudnya kalau cakap "jangan gigit" apa yang dia paham "gigit"
cntoh lain, "jangan nakal-nakal"
ditukar kepada " jadi budak baik"
biasakan memesan dengan perkataan yang baik2.

Ni bukan nasihat tapi perkongsian maklumat. Kaseh sok tak tau la. Yang biasa ku amalkan, masa dia tidur, bisikkan dekat telinga dia apa yang kita nak pesan
"Kaseh jadi budak baik"
"Jadi budak sehat dan kuat"
"Rajin g skolah"
"Blajar rajin2"
"Jadi budak bijak"
"Sayang Allah, Rasul, Mama dan Papa"

Bleh juga diamalkan masa nenenkan dia dan hipnosis paling berkesan adalah semasa dalam sepruh sedar maksudnya masa dia tido2 ayam.

Anonymous said...

Salam perantauan,Bagi saya u adalah yang terbaik.

Walaubagaimanapun ada beberapa kreteria perlu kita ambil berat dalam mendidik anak2.yang merupakan amanah dari Allah swt kepada kita.

Dimana kita perlu rajin berdoa dan perlu menunjukkan kesungguhan dalam doa kita.

Aspek kesabaran juga amat penting,apabila kita lihat anak kita ,sedikit sebanyak itulah sifat kita masa lalu,contoh yg terbaik ialah, mak u yg terlalu prihatin dalam mendidik u ,jgn cepat tertekan dgn karenah anak2.sifat sabar amat sukar ,tapi tak ada benda mustahil .

semoga u n family mndapat kbahagian yang hakiki dunia & akhirat,

T C

mama fahmi said...

saya setuju ngn pandangan kasih,bdk2 ni kalo dickp JANGAN lagi dibuatnya. cuma kita ni kurang biasa menggunakan kata2 yang positif (dah terbiasa kot masa kecik2 pun mak ayah kita JANGAN,TIDAK. bukan tak baik cara mak ayah kita didik MEREKA LAH YANG TERBAIK CUMA BDK ZAMAN SEKRANG LAIN SIKIT...)
jadi kita sebagai mak2 budak ni terpaksa juga le didik diri seniri menyebut perkataan2 yg positif- BAK KATA SAIDINA UMAR DIDIK LAH ANAK KITA MENGIKUT ZAMAN NYA!!!!

Imaan09 said...

Yana : oo, saja nak test ek..ok2..tenkiu

Imaan09 said...

Syu.. Ye, bab mangli tu mmg btul..tq2

Imaan09 said...

Lynd : tenkiu..siap buat entry khas lagi..sama2 laa kita berusaha jd ibu y baik

Imaan09 said...

to Mr Anonymous : makasih lawat sini dan tinggal komennya

Imaan09 said...

mama fahmi : wahhh..sejukkk ati dgr