CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, July 9, 2010

Strip-wash CD

Memandangkan insert2 utk CD Imaan dah keras kejung memasing..
Tambah pulak CD asek bocor kt peha..
Ini jelas menunjukkan mereka perlu di strip-wash-kan!

Ini sempat dengan penuh semangat aku amek gambar sepanjang proses..
Mana tau sesapa y nak strip CD, leh laa tgk cni..

Memula mari kita berkenalan..istilah2 y aku guna ye..
PUL - Lapisan luar CD, y macam2 kaler n kdg bercorak bagai
Microfleece - y cam bulu kambing tu, y sentuh kulit BB bila pakai tu..
Insert - Y kita masukkan dalam poket tu..
CD - merujuk kepada y xde insert kt dalam dia..
Jelas anak2 murid smua!!?

CD2 y aku stripwash ni adalah keleksi sejak 3ari lepas y masih tgu utk di basuh..
Biasa laa..skali buat, kena tgu korum cukup dlu kan..

Sebelum memulakan sesi pembasuhan strip beramai2 ini, aku dah jerang air panas 1 cerek besar..

1) Aku kuarkan insert..pisahkan insert ngan CD..pastu yang insert, bilas laa bersih2..mana tau kesan 'hasil' tu ada lagi kan..


2) Yang CD lak, aku cuci ngan pencuci pinggan..


Untuk CD nih, gosok laa pelan2 bagi rata2 seluruh CD y bahagian microfleece nye..buat dgn tangan je..

Bahagian dalam pun aku belasah gosok2 jugak..
Ni laa rupanya pas dah buat semua..kejap je pun..

4) kembali kepada inserts.. selepas bilas, buh dalam baldi..then tuang air panas..(aku y mendidih punye) pastu biar dalam 30-45 minit..


5) Sementara menunggu insert, CD td boleh laa di masukkan dalam mesin basuh, smada nak cuci (klu rajin) atau pun spin je bg kering pas bilas td..

6) Bila dah 30-40 minit, air panas pun dah xpanas sgt, so, nak masuk dalam mesin laa pulak.. sebelum tu, aku bancuh soda bikarbonat yang buat kek tu..


7) Bersama2 ngan air panas y buat rendam td, aku masuk dalam mesin, n basuh.. Masukkan Soda bikarbonat ni..Cuka makan pun boleh jugak..aku buh dua2 :)
Pastu basuh laa ngan mesin..aku buat Quick mode je.. Bancuhan Soda Bikarbonat ni org kata baik buh 15 minit terakhir gtu..tapi aku buh masuk je awal.. ni rupa pas spin..
** Setahu aku, CD n insert kena stripwash asing2, sbb proses berlainan.. lg pun klu PUL tu kena cuka, nnt jd xelok..n boleh jd bocor..

Las skali, jemur di bawah pancaran matahari..rumah aku apartment, cahaya matahari xmasuk, maka kt luar ni pun ok jugak..pg2 ada laa dpt sket tempias2 cahaya matahari..
Ok..sekian dulu ye murid2.. klu ada y salah, sila beri tunjuk ajar kt komen..

p/s - CD bamboo pun stripwash nye sama gak cam ni ek? aku tanya je, tapi masa sesi stripwash td, dah belasah CD Bamboo tu aku joinkan skali sbb nk bg cukup korum...hehe

4 comments:

umialya said...

rajinnya..

KasehKu said...

Bilo la den nak start nak berCD ni..
Hehehehehe.

Imaan09 said...

umialya..bukan rajin..sjak beli, mmg xpenah wat..so, kena wt laa

Lynd: Lorrrr.xstat lgik kaa..ingat dah lasam CD Kaseh!

ayu said...

entry yg menarik..
boleh la ayu try plak nnt..
selalu tak de lak buat mcm ni..