CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, October 12, 2011

Suami Japangg ku!

Ini kesah Mr Asben ku yang terchenta..
terdetik nk tulis sbb kemas2 nmpak beberapa barang sepah2..
n mungkin sbb rindu, sbb dia skang nun jauh kt selatan tanah air..
hukhukkk..2 hari aje pun!

dulu Mr Asben undergrad Osaka University..
idup kt sana 4tahun..kira bercinta jarak jauh laa aku
biasanya, klu master/phd kt Japan, bahasa jepun xlaa compulsary..
sbb research conducted dlm BI..
tp undergrad, wajib bleh tulis n fasih nihongg (bahasa jepun)..
sbb study dlm bahasa jepun..

Kesian Mr Asben, balik mesia 2006..
pastu bahasa xprektis sgt..
aku xpaham, n xreti apa2..tp aku yakin..
bahasa jepunnya sudah 'berkarat' skang
ye laa, klu xprektis kan..
kdg2 dia sdiri mengakui..
sbb tu masih beli komik2 y bahasa jepun..
n tgk cerita y bahasa jepun..
at least boleh refresh balik.

masa 1-2 tahun pas balik mesia,
mak angkat Japanese nye slalu tepon tanya kabar
cakap tepon 5-10minit, aku cengang saja laa dgr..
mcm tgk drama Japan lak..xpaham sepatah harem
tempat kerja skang laagi laa..
Japanese ada 2-3 orang, tu pun derang prefer english klu bcakap
khidmat Mr Asben hanya diperlukan sekali sekala
bla ada Japanese melawat kilang..jd laa translator sekejap

klu kena outstation kt Japan..
mmg macam balik kampung je laa.
tp tetap x besh, sbb aku xbleh ikut pun..huwaaa..

4 taun kt Jepun, then balik mesia...
beliau xtinggal barang2 kenangan kt sana..
masalahnya aku rs mcm sampah makan ruang je menda2 tu
sbb x guna puN!


handphone di atas adalah keleksi2 hp semasa zaman belajarnya..
kt Japan, satu nombor, satu handset.. xde simcard2..
klu nk tukar hp, kena tukar nombor skali laa..
ini bukti beliau tiap2 taun tukar hs!!
yang beshnya..hp ini diangkut ke sana sini..
mcm nk buat muzium hp..
sbbnya xbleh pun guna kt sini.. sbb mesia pakai sistem simcard..


mari tgk jenama apa febret Mr Asben..

muahaha..Sony Ericsson!
rasanya dah 7-8bijik hp..smua sony!
y tgh pakai ni je iPhone..
mmg peminat setia btul..
cuba bayangkan umah aku,
bila setiap hp ni datang dgn charger, handsfree n wayar nk transfer..
aku smpai xleh nk beza satu2wayar tu, baling saja dlm 1 kotak..

selain hp.. menatang ini juga diangkut sekali..
dan ia tersadai saja..buat lengkap muzium kami..
dulu ada masalah memorycard napa ntah..skang dh ok kut..
tp tuannya xcukup tangan nk main..

ikut ati, nak aje aku iklan kt mudah.my..muahaha..

selain itu,ada jugak menda ni..
tp klu apa2 pakai hp je amik gambar/video..
maknanya y ni xpakai pun!
adoii.. cm bes kan..
tp aku tgk saja laa.. sebab..
cuba tgk tulisan tu..

sepatah haremm xpaham
dulu Mr Asben cuba ajar cmana nk guna..
button2 nk tekan..
tp klu tersilap, mana nk U turn pun aku xtau!!
sudahnya give up laa..
ni pun, sikit masa lg ada aku iklan kt mudah.my ni..ngeh3..

ada lagi..PS2..PlayStation 2 (lupa amek gambar)..
pun jd keleksi muzium..
adoiiii!
elok ke klu ajar Ruhil men gajet2 tu?
kang dia tamau berenti, xke masalah..

laptop vaio pon bw balik jugak..xleh amik gambar, sbb tgh guna ni!
itu saja laa y betul2 bguna pada aku..
trutama nk siapkan master aku..
aku guna perisian lama, so perlu laptop veteran jgak..
TQ..Vaio ini x diiklankan kt cni ya..

lepas pakai smpai lenjan, mmg product Sony mmg tahan lama!
aku pun dh rasa, mmg tidak dapat dinafikan..
sbb tu kut Mr Asben fanatik sony..
skang kerja kilang SOny..
barang2 smua klu boleh sony..

Mr Asben ku ada satu laptop kecik ari2 bw g balik kerja..
of course Vaio jugak..tp company punya..
kami dah diwarning awal2, jgn cucuk pendrive..
sbb Sony mmg strict bab virus ni..
takut product2 dia jangkit kut..
so, pendek kata, aku n adik2 aku diharamkan laa guna laptopnya tu..
aku peratikan, huruf2 kt keyboard tu smua ada huruf jepun..
aku : smua engineer dpt laptop ke??
Mr Asben : haah..
aku : abes tu, cmana derang pakai, tulisan2 jepun??
Mr Asben : oh..laptop mcm ni saya sorang je y dapat..
mmm, pandai lak bos dia bahagi2 laptop tu kan..

bila g mana2 aku selalu tgk masyarakat, sistem n pbangunan kt mesia ni..
then tanya menda y sama kt Japan..
Mr Asben cerita laa..
mmg jauh berbeza, langit dan bumi..
terutama bab disiplin!!
bila laa kita nk jd mcm derang..

aku penah dgr pepatah..
Kalau nk cari org islam plg ramai.. gi la Mekah..
Kalau nk cari plg ramai org amalkan budaya Keislaman..gi la kt Jepun..
dr segi ketuhanan, x kut..kebanyakan, xde agama pun..
tp dr segi budi bahasa, mhormati, disiplin, determination..mmg Japanese no 1..

Moga suatu hari ada rezeki boleh ke sana..
macam bes je kan!
to My Mr Asben..aisheteru!
p/s - sesiapa ada tau kerja kosong y perlukan Japanese Speaking Engineer..roger aku, k..
- barang2 dlm gambar kt atas tu, ada sesiapa nk wt koleksi peribadi..?? boleh jugak roger aku..
erm.. anak jepun ni tidak diiklankan kt cni!
utk hiasan semata2..!

10 comments:

:: Mrs.Eady :: said...

eh eh..psp tu nak jual ke??

Nad @ MamaZakwan said...

waa.....bestnye!
mmg tak pakai ke sume2 tu?
blaja kt jepun, muke pun dh cam jepun..anak apetah lagi, heheh...
jepun abes! :)

Imaan09 said...

mm,ntah laa izwa..nnt tnya pemilik muzium..tp skang dia kt johor..nnt dia balik lea tanya ek..

ayu said...

nak yang kat bawah sekali tu..hahaha...cun bangat!!.

sesuai jadi menantu je..kekee

umialya said...

kalu iklankn anak jepun tu, awal2 lg akak angkat tangan, hu3

littlehumblelynn said...

Tak kira nk jgk anak jepun tuh.itu boleh jdkoleksi spjg hayat tuh

Rizziela said...

ok la tu... ada gak kenangan yg di bawa balik

nur easy said...

barang2 kenangan tu, memang sampai bila2 nak simpan kan..;)

Hazard Ali said...

Calit skit Mr Asben ang, sama taste. Tapi dia lagi banyak koleksi la. Huhuu.

QasehnyaRania said...

comey anak jepun :D