CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, August 27, 2012

Laporan Jabatan Perbendaharaan

selaku bendahari umah.. 
ibu jadi tukang asingkan duit raya kanak2 riang ni
Duit raya kamu wahai anak2..
Mengujakan..!
tp sah2 laa xbuleh masuk purse ibu..haha
tempek gmbar skeeet..

raya ni y syoknya kanak2 laa..
sbb meriah, cuti, kumpul ramai2.. mkn macam2..g jalan2 ziarah..
bab duit raya, xsangat kot..
sbbnya baya2 anak2 aku ni bukan tau sgt nilai wang ringgit kasorga ni
ye..ku tahu gambar xde kaitan..

tapi ibu yang kena jaga duit kamu kanak2 naik juling nk asingkan..
sbbnya kdg2 dapat xsama.. adik dapat kakak xdapat..
kadang terbalik..

so, utk adil..ibu kna laa asingkan..
masalahnyaa..BANYAK! banyak sampul.. isi tu biasa2 je laa..
haha..
kdg g 1 umah je, sorang 4-5 sampul..

klu raya kt Tawau..xde adat bg duit raya ni..
tp sesama keluarga memang laa bagi..
taun lepas raya, anak aku Ruhil Imaan cucu 'sulung and only' kepada 12 orang nenek2/atuk2
iaitu adik beradik mak aku..
huhuuu.. kebanyakan bg RM100..ada y bg RM200.. sindiri kira laa ye..
tp xpening sbb ada xsampai 10 sampul pun dapat..
sbb bukan adat g umah orang dpt/bagi duit raya..

mmm..xabes syawal lg aku ingat nk g simpan kt bank duit kanak2 ni..
risau simpan cash kt umah..
n klu nk pikir setahun ke depan.. boleh laa tukar 3-4 ratus duit ibu/bapak..
pastu amik duit keping2 y bau bank tu dr keleksi duit raya kanak2..
taun depan xyah beratur kt bank tukar duit kecik..
tp zaman tercekik gaji awal ni,
xde laa plak duit nk prepare 3-4ratus utk menda setaun lagi..kihkih..

selalu duit kanak2 simpan kt bank laa kan..
kenkonon nk guna bila sekolah atau masuk U nanti..

selain daripada itu..
ke mana lg duit raya tu boleh pakai ek..?
mcm xsampai ati lak nk guna utk keperluan mereka (baju/menan)..
ke aci..?

5 comments:

Fatima Saiful said...

aku kan ritu sempat tukar duit raya rm100 je.tak cukup!!sebbek ade 'bank' bukak dihari raya aka duit anak2 aku la.hehehe..tp aku ganti balik la. mcm bakal guna jugak nih sebab belum masuk bulan sept, duit da mcm segan2 nih..muahahahah!!!

nur easy said...

cantik baju raya mama n kakak. adik punya mana? ;)

CHeeSYaNa said...

Simpan dalam tabung haji :) mmg just bukak akaun tabung haji je utk zarif.. tak bukak akaun bank pon..

Nad @ MamaZN said...

sempat siap ek baju raya yg lea jahit tu, hihi..seronok plak nengoknye ;)

kite pun dah selamat masukkan dlm tabung haji dah duit2 depa ni

takut nak pegang cash banyak2 kt umah ni
takut kejadian perampok berulang kembali, huhu!

semut-terbersin said...

selamat hari raya buat lea sekeluarga! meh jemput datang beraya ke rumah kitorang! boleh tambah koleksi duit raya nouri n ruhil! =)