CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, December 1, 2010

Study : local VS oversea

aku xde pengalaman study oversea..
tp org sabah study kt Bangi, kira oversea gak apa..ngeee..abaikan!
so, apa y tertera di sini hanyalah semata2 pendapat ku y xseberapa..
di sokong dengan pemerhatian2 y di buat dan perkongsian pengalaman mereka2 y pernah study over the sea!
wahh..sangat jeles hokey!

Bahasa dan pendedahan..
klu study oversea..mmg otomatik fasih laa berbahasa omputeh..
klu study local, cemana pun xkan setanding dgn y penah study luar..
sbb xde pendedahan.. sbb xprektis.. sbb ada pilihan..!

Masa dan komitmen..
"kucing beranak pun kena balik kampung"
aku masih ingat pendapat lecturer aku (skang jd rakan sekerja)
bila study dlm negara..
memang pun! itu laa masalah paling besar..
kejap2 sepupu kawen..
kejap2 kenduri arwah..
kejap2 bercuti situ, sana dan sini..
anak xsihat pun kita kena cuti laa kan..
alasan husband "dia kerja..cuti tinggal sket"
maka y cuti belajar laa y kena korban masa..
kt oversea, semua tu xde kan..
kdg2 keluarga meninggal pun kita xdpt balik..
raya pun duk kt lab jugak..
klu kt mesia, cuti raya jd 2 minggu!
x ke consume time tuu..

Kehadiran
bila cuti belajar, attendance ke pejabat mmg xamik kira..
masa mmg fleksibel..
TAPI..
kdg2 bila terpikir nak wat kerja dari rumah..
XJADI punya!
sbbnya, surirumah itu sendiri sebenarnya adalah satu kerja!
bila kita wat kerja2 pejabat di rumah, masa akan otomatik terbahagi dua..
nak setel hal umah ngan setel hal study..
kejap2 rasa nak basuh baju laa..mop lantai laa..masak laa..kemas umah laa...
bila nak siap study..?
tp berlainan jika kt luar..
pernah kawan cerita..
malam2 supervisor datang lab, tgk xramai y ada..then dia tanya,
"mana pergi y lain..??"
dah tengah malam tu!!
maknanya, derang mmg kena stay smpai tgh malam..
bg mereka itu perkara biasa..n pelik bila xbuat..
Beshnyaa..mesti kerja aku sebulan = kerja derang seminggu kan..

Sebagai ibu..
laaagi laa..
sbb bila ada peluang, kita akan utamakan anak!
apa keadaan sekalipun..mmg macam tu..
so, cuti belajar tu membuka peluang tu seluas2nya utk 'mengelat' atas alasan anak..
mmg bagus utk anak..
but again, terabai lg masa si ibu..huwaaaaa..
y ni xberapa clear sgt y kt oberse wat cemana..
y aku tau, kdg2 husband ikut..mereka y tgkkan anak, sbb xbuat apa/xkerja..
klu husband kerja pun, anak akan dihantar ke pusat asuhan..sama laa mcm kt cni kan..

Supervisor
aku xtau orang len..
tapi aku aku dengar, supervisor kawan2 aku (oversea) : sket2 tanya result..
sket2 tanya paper dah siap belum..
PUSH..itu sesuatu y bagus..
tambah klu cam pahat ngan tukul cam aku ni..
Masalahnya SV aku tersangaaaat laa baik ati..
lg pun kami 1 jabatan (rakan sekerja laa..tp pangkat jauh berbeza laa kan)
laaagi laa..klu aku x jumpa, dia pun xcarik aku..
alahaiii..SV baik sgt pun masalah jugak..

 kebanyakan cerita/pengalaman y aku dengar adalah pengalaman y berlaku di Japan..
mana2 pun sama saja kan, tapi Japanese mmg terkenal dgn cara hidup derang y on time, disiplin tinggi..
so, memang laa sangat berbeza klu nak banding dgn kita org melayu

kesimpulan : Aku duk UKM ni dah smpi tahap jalan xperlu bukak mata.. PhD harap2 dapat keluar dari 'comfort zone' and ada peluang nak belajar kt luar negara..mana2 pun xpe..y penting SV ok..n study xsampai ilmu melimpah keluar dari tudung.. : )
ok..juz my 2cents!

6 comments:

Anna Da Lady said...

Lea...ko rasa peluang kita nak sambung obe sea katakanlah tahun depan ada ka? pejal camne?

UmmiUmmarMuaz said...

amiin lea..aku doakan PhD kang wat kat obersea eh..u deserve it..

Imaan09 said...

Syu : TQ..amiiinn..
Kam : Bagus gak soalan ko tu..'pejal cemana?' Pejal ari2 tanya ko bila nk masuk tolong dia..kerja banyaaaaaaaaak..

Unknown said...

Uit.
My personal opinion sebagai orang yang tak layak sambung obersi.
1. Tanya apa yang ko nak? - Study obersi.
2. Pasal anak dan suami, cari jalan dan tanya orang y berpengalaman. Dr Maryam?

Jgn cari alasan dulu baru buat keputusan. Buat keputusan dulu baru cari jalan.
Sebab dalam kes ko ni ke2-2 option tidak mendatangkan keburukan.
Dan ko kena pikir 2 situasi.
Biasanya orang akan pikir 1 situasi shj iaitu SEMASA.
Dok pikir nanti suami nak ikut ke, suami nanti susah nak cari keje, anak pulak sapa nak jaga, nanti mak macamana. So yang nampak hanya KESUSAHAN.
Kena pikir 1 lagi keadaan MASA HADAPAN.
ko study 4 tahun cuba ko letak keadaan ko 5 tahun kemudian. Mesti ko da jadi org y merasa dok obersi yang ada pengalaman hidup tungganglanggang diobersi.
Pengalaman tu harta untuk masa depan.
Allah kasi kita kesusahan sebab Dia nak kasi kita kesenangan.
Keluar dari comfort zone untuk sementara waktu untuk mendapat comfort zone y lagi besarrrrr punyer.

**Boleh buat N3**
**Ni jawapan kepada "KEPUTUSAN" besar yang aku amik**
**Selamat Maal Hijrah dan Selamat Berhijrah**

nurbijen said...

mmg semua pandangan tu sgt relevan... kekwn pun kata mcm tu jugak.. akak pun berangan nak further kat obersea, hopefully will be true next year :)
doakan akak yer!

Fizah said...

gi jepun lagi ke le'a..? nti en.zarif ikut la ek?