CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, June 17, 2013

rezeki sebelah kaki..

sabtu pening.. apa nak dimasak utk makan anak2
Mr Asben kursus Etiqa..
aku laa kontang-kanting..

bawak anak2 g kedai..
nampak seekor ketam besarrrr sangat..
bestnya..
dalam hati terbayang sup pekat isi ketam + jagung
memang febret anak2..

dah letak kt bakul utk ditimbang
terus masuk dalam kedai utk cari barang lain..
tetiba dengar abang kt penimbang tu bersuara..
"kak..ketam dah xelok la kak"

aku pun pasrah..
ketam tu dah ketam terakhir..
dan aku xcadang nk g kedai lain nk cari..
tapi dalam kecewa aku kagum dengan kejujuran abang tu..
kalau dia detect xelok dia xjual..
aku plak, tgh selesma, mmg xbleh bau ketam tu dah busuk ke x
 
kepala aku sambung melilau pikir..
apa pulak resepi gantian yang anak2 gemari..

kemudian abang tadi sambung
"tp kaki dia elok lagi ni kak..saya bg aje la, akak nak?"

rasa macam nak lompat..
ketam tu besar..
kakinya mmg ada isi2 padu yang kalau buat sup utk anak aku 2 org tu
lebih dari cukup!

sampai umah..
trus ketuk keluarkan isi..
meski hanya sebelah kaki..tp berkat kut.. mmg cukup sangattt
buat sup..
anak2 makan sampai seperiuk..
suap xberenti..
ptg ada lebih sikit, aku campur buat kuah nasi, makan lagi..

alahai..
betapa laa..kejujuran.. keikhlasan dan murah hati kamu abang tukang timbang
telah mengenyangkan anak2 ku..
semoga ALLAH kurniakan kebaikan berpanjangan..
amiin..

piccas googled!

3 comments:

Anonymous said...

mintak resepi! hehehe..memang sangat baikkkkkkkkkk abang tu..cuba promosi sikit kedai abang tu KAM

Nad MamaZN said...

Alhamdulillah masih ada lagi yg mcm abg tukang timbang tu... Susah nak jmpe dh kot huhu

Lea, budak bleh masuk tgk cite man of steel tu
P13

nurbijen said...

susah nak jumpa orang jujur macam tu... moga dia terus dimurahkan rezeki....
Kaki ketam pun jadi la kan.... nampak sodaap!