CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, June 12, 2013

duitMU duitKU juga..??

Bagaimanakah anda membahagikan blanja dan keperluan rumah dgn pasangan anda..

cheehhh, intro mau baguss..

isteri yang kerja duit gaji banyak tu, suami bagi lagi x duit secara tetap tiap bulan..?

atau bagaimana kah..?

aku..
perbelanjaan isi umah yang banyak buat sakit kpala tu..
senaraikan..
(insuran,keta,umah,astro,tenet,bil2,minyak keta,kad kredit, dll)
bahagikan ikut sama rata jumlahnya
then bayar sama rata..
lebihan duit pakai masing2..
belanja barang dapur stok basah hari2 aku y beli pakai duit aku
sbb aku je ada masa nk ke kedai bagai
tukarannya, klu mkn kt luar, Mr Asben y bayar..

disebabkan pendapatan sama rata, maka ku sangat berkira..
takut sangat kalau terpakai duit Mr Asben
kihkih..
sebab aku pun paham kewangan kami sekeluarga..

tp tu suatu masa dahulu..
masa zaman gaji sama rata..

lately, selepas beeberapa pelarasan gaji Mr Asben ku..
gaji beliau jauh lebih tinggi dari aku..
so??
menda nak bayar tu tetap sama mcm y dah bahagi sebelum2 ni..
lebihan?
skali skala ku beri kebebasan beli apa saja y disukai kepada beliau..
kepuasan diri selepas bekerja bagai nak rak setiap hari..

tapi kebanyakan kala.. ku suka mengepow xde perasaan, kihkih..
beli baju, beli tudung, beli make up, kadang beli online guna akaun beliau n tgu je dia bagi TAC..
haha..aci laa..
 
memang laa tanggungjawab suami bg duit kt bini..
cuma lately, "xde perasaan bersalah" aku tu makin dahsyat..

baik ke x baik..?

korang plak cemana??


8 comments:

Jue a.k.a Ibu 2F said...

kita serupalah...
bila belanjawan di bentangkan setiap hujung bulan...alamak terbanyak pulak pakai duit hubby tapi masih belum ada keinsafan setakap nie...

umi alya said...

Memandangkan pendapatan suami jauh lebih kecil drp saya, maka dia berikan 100% ko bini dia, cuma minta sikit2 ntuk keperluan harian, pandai2lah saya agihkan pendapatan dia + pendapatan sendiri ntuk bayar semua bil2 yang ada & membeli apa2 jerlah yang ntuk kami sekeluarga, kiranya seorang isteri bekerjaya merangkap bendahari..

Nad MamaZN said...

Haha! Lawak la lea ni :)

Kite kena beringat sentiasa... Sbb sorg jek yg bekerja :)

Don't Afraid to Try said...

lea,

aku xkawen lg...tp xslh rasanya nk bg pendapat..

xslh kot isteri pow duit suami..tp jgn melampau2 sgt suami tu xde duit lgsg..klu sikit2 ape salahnya kan?

pompuan zmn skrg kene pndai simpan duit jgk..utk backup mase depan...we never know what happen in future.

tggjwb suami utk bg makan dan pakai utk isteri.xblh ambil kesempatan pd gaji isteri. sbb gaji isteri adalah utk isteri...lps tu kot2 nk bg duit belanja kat mak...xpyh kcu duit suami...

tp klu utk keperluan hg, xslh mntk ngn suami..

Fatima Saiful said...

hehehe..aku dah ditanggung 100% oleh laki selama hampir 8 bulan. semakin hari, semakin kurang hasil 'klik' online ku.sebelum nih mmg duit elaun belajar aku utk aku soping sakan.and kdg2 aku blanje aa hubby ape2. husband bayar semua bende. no share2 bayar ape2.hahah...kejam tak aku? skrg nah rasekan...nk soping kene tanye hubby dulu. kene bentang proposal ngape nk beli mende nih sekian2 and tunggu approval dari hubby baru bole beli..sigh!!

littlehumblelynn said...

Mcm k.lin sumer expenses besar mcm keta,rumah dia byr.bil2 pun dia byr.tp brg2 umah yg hari2 tuh duit k..lin.

sisanizu said...

saya hampir semua bil2(streamyx, bil talipon ,rumah, kereta) suami bayar termasuk ketika ke tesco beli brg basah/dapur utk sebulan terus. setiap bulan bahagian sy hanya bayar kereta saya dan nurseri anak2..

Fizah said...

sekarang aku ada elaun blaja..blh menolong byr bil2 kecik2...entah apa nasibku di masa akan datang..wuhuhu...sedih tak bunyiknyaa?? zul ok je tp mcm berat plak rasanya klu aku tak keja..ahh tak dpt nk ramal what will happen next? doakan