CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, February 9, 2011

Tutorial Pasang Ring pada Curtain..

Masih ingat entry projek kilatku (dan adikku..kang dia kata nama dia x disebut lak..)
ada yang mintak aku buat tutorial..
tutorial penuh nak jait keseluruhan langsir tu xde laa..
sbb kebanyakannya potong ikut ukuran, kemaskan tepi2 je..
pastu y kain corak lain tu, tampalkan aje..

tp arini aku yang terajin nk wat tutorial cemana nk pasang ring tu..
ada y tanya .kena g kedai ke nk pasang..??
jawapannya xyah.pasang sendiri je..
just beli ring..
ring ada pelbagai..corak, warna, ada y mahal, y murah..
y aku beli tu RM0.70/pcs..
klu kain bidang 110inci, kena ada 18 ring..
pastu bilangan ring kena genap, xleh ganjil..k ye kawan2..
kita mulakan tutorial skang..

ni laa rupanya ring 70sen sebijik tu

sebenarnya ring ni terdiri drpd 2 lapisan.. nk bukak kena guna menda keras, cth gunting ke..
pastu amik kain langsir..
biasanya kena tampal gak tape keras y cm nk bubuh cucuk2 tu..
mungkin sbb nk bg keras kut..
dah tampal curtain tape tu, tepek ring kt mana2 nk tebuk..
buat bulatan ikut bahagian dalam ring

ni laa hasil lukisan..
pastu gunting besar sket dr lukisan tu..
sbb nk dudukkan lubang tu di antara bulatan kecil dan bulatan besar ring


pastu amik bahagian y ada 'mulut', letak bawah..kemaskan..

ready utk pasang..
nak pasang, tekan je..nnt dia akan lock sendiri bila dah fit elok2

k..dah fitted n locked..maka, siap!!
ada soalan..??

18 comments:

nur easy said...

faham cikgu..;)

CHeeSYaNa said...

time g jakarta aritu, byk jual langsir yg fesyen camni.. pastu, me n hubby berkenan sgt.. ingatkan kat Malaysia takde.. hahahha... rupa2nyer takdele susah benor nak membuatnyer.. kiranyer, langsir biasa yg mmg dah ada tape tu pon, kita bleh alter jadik langsir fesyen camni le kan?

Yaati Nor said...

waahh mcm entri khas untuk saya je nie....wa la wei senang je pasanagnya...blh la bergaya2..projek thn nie..tukar langir..hehehehe..xpenah tukar langsir selama ni..

BRO_MONDAY said...

sis : terbaik ni!!! ai laik it...sebenarnye ma ai tukam jahit baju profesional...sentiasa amek tempahan baju wanita...('',) ai sangat suka ngan tips tutorial laik dis...bukan nye ai lelaki lembut ok, ai sangat nakal...tapi oleh kerana ai dibesarkan dengan jahitan² ma ai...adehhh~ dah sebati dalam diri ai..ai sangat minat...next time kalo ada tutorial camni, kasi lagi tau...TERBAIK...

Imaan09 said...

nur.. wakarimasss..

yana.. nak tukar kepada pesen ni bleh..tp pastu xleh tukar dah tau.. bleh gak klu nk tukar jugak, pesen berlubang2 namanya..hehehe..

sis yaati.. ya btul.. sis laa antara orang y di buatkan entry ini..

bro_monday.. ya ka.. abis tu, reti jait x?? belajar laa..buat baju melayu sendiri.. skang nk tempah pun mahal tauu..

littlehumblelynn said...

wah senang rupanya...tp nak tanya lagi..utk pasang pada rail kena pasang dr hujung rail yek?maksudnya kena cabut tiang rail tuh..masukkan 1-1..gitu?

umialya said...

bab menjahit le yg paling liat nak belajar.. x der bakat

Imaan09 said...

sis lynd..
ya.. aritu, turunkan batang kayu tu, cucuk ring dr ujung one by one..

Imaan09 said...

kak umialya..
xpa kakak..fail kt ctu, tp mesti success kt area lain punya kan..!

diyana mahmud said...

tgh blog walking cari cara nk jahit ring curtain..n jumpa ur blog... tengs sesangat ek ..:)

zaza said...

akak zaza nak tanye kalu pakai ring ni langsir 2 basuh dulu baru pasang or boleh basuh sekali ngn ring2 2 sekali?

Anonymous said...

salam akak sy zu nk tanye mane nk beli ring 0.70 tu?

ayu said...

berapakah ukuran ( jarak ) antara ring yang pertama dengan ring kedua?

ayu salina said...

berapakah ukuran ( jarak ) antara ring?

Imaan09 said...

ring ni paling murah saya dapat kt Warta Bandar baru bangi..kt kedai kain silk house, tingkat3..rm0.50/pcs

Imaan09 said...

jarak antara 2 pusat ring yang bersebelahan saya guna 6-7inci..

Anonymous said...

sis Imaan09...
boleh ke u dapatkan saya 100pcs ring tu, sy kat jb..
pm sy kalau sis boleh bantu sy, sy akan tanggung kos pos+ upah sis.. sini mahal.. plz sis..

tunn_saila@yahoo.com/0127960366 (tunn)

uchnA said...

Thanx for the info..nnt bleh jahit utk rumah baru..tenkiu2..