CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, August 1, 2011

Kisah 1 Ramadhan..

Smlm..
Mak n adik2 pas asar dah kuar..
Tinggal laa keluarga asas aku, Mr Asben n Ruhil Imaan..
Kami pun kuar jugak..baiki motor Mr Asben sket..
Pas solat asar sebenarnya dh masuk 1 Ramadhan kan..?
Bukannya pas kul 12 tgh mlm..
So, mmg pas asar tu dh rasa aura Ramadhan..
Angin petang y besh,,pastu cuaca redup je..

Malam, magrib jemaah..ngan Ruhil imaan y hanya tahan 1 rakaat je
Pastu aku tgu dpan tv, nk tgu pengumuman puasa
Dlm ati, harap sesangat puasa jatuh ari isnin..
Dh masuk Isyak pun blum ada pengumuman lg..
Kul 9 pas berita br ada..
Yess..betul!! mmg esok (isnin) puasa..

Pastu amik wudhuk nk solat Isyak..
Ruhil dh stat merengek..maybe ngantuk..
Try tdo kan, x tdo jugak!
Las2 aku solat je ngan Mr Asben..
4 rakaat isyak tu, diiringi ngan suara Ruhil Imaan duk melalak..
Adoii..
Terawih..?? aku suh Mr asben terawih dulu laa..
Aku usaha tdokan imaan..
Las2 tdo gak..
Pastu aku lak terawih..
Letak nasik.. potong2 sayur sket..
N tinjau2 apa nk masak sahur esok..
Pastu tdo!

Bangun balik kul 430pg..
Dapur dh berasap..mak bgn lg awal..
Menu sahur 1 Ramadhan..
Nasi Putih + Kerang Gergasi + Ikan Jenahak Bakar + Sambal belacan + Sayur masak bening!
Mm, aku cuba mkn sebanyak mungkin..
N minum sebanyak mungkin..
Tp biasa laa..dugaaan..
Ruhil bangun gak..merengek2 mintak nenen..adoii..
Padahal br je nenen..
Las2 Mr Asben y layan dia, n gilir2 laa kami mkn..
Nk minum air lebih2 pun, kena berhidang dlm bilik..
Gara2 kak-long-to-be mengada2..sabo jela!!

Aku tgu subuh, br tdo balik..
Dh tdo,jaga balik kul 9!
Ruhil terjaga n ketuk pintu bilik air time aku mandi..
Aku kuar tgk dia sengih2 tgk aku..
Aku bersiap, mak aku mandikan dia..
Pakai bj smua.. pastu suap bubur..
Smpi 3 mangkuk dia tambah..
Pastu nk tgk Upin Ipin laa..
Pasang CD..makan smbil layannn..
Aku tercongok dh siap..tp duk tgu anak dara aku menghabiskan karenahnya..
Pas nk tambah2 bubur..dia nk chuchu lak!!
mak aku kt buatkan je laa..
Dh buat, xminum pun!
Las2 bw g taska..

Arini juga mula episod baru di taska baru
Atas beberapa perubahan.. Ruhil kena pindah taska..
Taska Humaira..taska y sama..
Tp kena g cawangan seksyen 4..
Agak jauh gak la banding taska lama y mmg dekat
So panjang laa ms aku spend ngan Ruhil ms otw g taska

Smpi depan taska, dia terkebil2 tgk bangunan y totally different..
Tp bg aku suasana ‘Humairaa’ tu tetap ada laa
Masuk2 msih tergamam..
Tgk budak2 lain tgh beraktiviti..
Mewarna ke hapa ntah..
Sembang kejap ngan kak zai..
Ruhil dah melangkah masuk..
Kelibat ‘rakan2 sepindah’ xnampak..Cuma ada si comel Amar..
Jadi laa buat Ruhil Imaan xkekok..
Rupanya Zarif n danial kt atas..br bgn tdo..
Aku tinggalkan dia..y magically x nanges.
Harap dia ok..
Perjalanan kuar dr kawasan tu guna jln lain..
Nmpk gaya seminggu dua ni kena cuba2 jalan2 y available..
Nk tgk tahap kesibukan n masa y pack waktu bila..
Time to experiment!

Itu cerita pagi..
Harap Ruhil Imaan ok saja..
Buat masa ni, aku yakin ibu2 y terlibat mmg risaukan anak di tempat baru..
Harap2 petang nnt ok..

Arini 1 Ramadhan..ari pertama puasa..
Biasanya, semua org kalut!
Pastu jln jem gila..
Sesak sana sini, ngan bazaar..
Semoga dipermudahkan aku utk amik Ruhil Imaan di taska..
Dan semoga puasa bertahan!
So far so good..
Mual xrasa langsung!!
It is not a Magic!!!
Tetapi itu tanda kekuasaan TUHAN..
Yang Pemurah n Maha Pemberi..
DIA memudahkan aku banyak perkara harini..
Dan moga2 hari2 seterusnya jugak..

5 comments:

nur easy said...

mudah2an Allah permudahkan ;)

Mama Zara said...

meriah juadah sahur :)

biasa lah bersahur ngan anak kecik ni, tak boleh nak duga..kitorang sahur tadi nasib baik si kecik tak meragam...cuma guling2 je depan mama ngan papa dia

sueada said...

salam ramadhan utk akak sekuarga. :)

Umialya said...

amin

ayukhairy said...

fuh..tak tahan sahur tu makan ikan bakar..best nya...

lea, selamat berpuasa ye..