CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, May 10, 2010

Resepi Lobak Putih

Gambar source : Google..

sape y xkenal sayuran di dalam gambar di atas..itu adalah Lobak putih ye kawan2..
Lobak Putih adalah makanan yang DIPERCAYAI dapat menambahkan hasil tenusu..
tetapi pada ku ia tetap bergantung kepada kesesuaian seseorang...
ada yang ok..ada jugak y xjalannn..
But, ada y MUNGKIN jalannn, tp xberapa tau cara2 nak masak..

Sayur ini sebenarnya antara sayur kegemaran keluarga Mr Asben..Sblm berkahwin, mmg ku xtahu menahu cemana nak masak sayur ni..
Ada y berpendapat sayur ni rasanya agak pahit sedikit..Mmm, pada ku at least x laa sepahit peria..tp bleh masuk golongan sdap gak laa..
beberapa hari lepas ku ada buat sayur nih sbb lama dah xmakan..so, ku tergerak hati nak amek gambar y xseberapa dan tulis resepi serta cara2 memasak sup Lobak Putih ni..

Okeh..mula2 bahan2nya adalah..
1) Lobak Putih..potong2 cam nak potong timun tu, dalam 3mm tebal..ikut laa dalam 15 keping ke..
2) Udang kering dlm 10 ekor
3) Halia sket, bawang putih & Merah, seulas seulas je..Dimayang/hiris..
4) So-hoon secukupnya..AirSedikit Minyak..untuk tumis

Cara masaknye..
1) Mula-mula tumiskan halia n bawang putih-merah..sampai naik bau..biar bg kuning2 sket pun xpe..
2) Masukkan udang kering..tumis jap3) Masukkan air dalam 2-3cawan4) tunggu sampai mendidih..bila dah menggelegak tu, boleh mula masukkan lobak putih td..lobak putih ni klu masak sekejap nnt pahit dia x hilang..so, reneh la dalam 10-15 minit..klu nak kuah banyak, letak air banyak laa..
5) jgn lupa..agak2 nak masak tu, masukkan So-hoon td..
6) Masukkan garam dan apa2 penambah perisa.. Secukup Rasa MAGGI ke, Pasti Sedap Knorr ke..mana2 pon buleh!
pastu..Taraaaa, bleh dihidangkan.. Sonang kan..
untuk dapat khasiat, hirup kuah..InsyaALLAH susu akan jd banyak..hehe.
Tapi nih masak cara saya laa..saya suka sbb sedappp..mungkin gak ada cara lain..

5 comments:

KasehKu said...

Maner Puan Lea letak Imaan bila masak sambil tangkap gambar?
Huuuu.
Nak hilangkan pahit lobak tu kna masak lama ke?
Tiap kali masak rasa seksa nak makan.
So hati tak hepi.
Bila hati tak hepi hasil tenusu pun tak mewah.
Kena cari hidangan membuat ku hepi.

Imaan09 said...

apa kata g McD atau Pizza Hut..misstiii hati hepi!haha..
Imaan tomei ku biarkan dia membebel2 sorang2 ketika memasak..kdg2 hangkut dia skali duk masak2..

Imaan09 said...

testing..

umialya said...

nak cuba.. x penah msk lobak putih

Anonymous said...

nie lagu sape ye... ape tajuknyer...??? please....
ayahcik_jenet@yahoo.com