CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, September 13, 2013

Selekoh

Berita gempar 2-3 hari lalu..
kemalangan maut di jalan bangi-dengkil yang mengorbankan ibu dan 3 anaknya..
Kancil bertembung lori..
Sedihnya masih terasa..
terutama mengenangkan anak2 arwah yang lain yang dah kehilangan ibu dan adik2..

Tempat kejadian adalah sebahagian jalan yang aku lalu hampir setiap hari..
menjadikan aku fobia bila lalu sepanjang jalan tersebut..

Pernah suatu ketika dahulu,
ku menumpang kereta seorang sahabat..
lalu di selekoh2 tersebut, beliau berpesan..
"2-3 dari selekoh2 ni sangat bahaya.. kena ingat ALLAH lebih sikit bila lalu sini"

sungguh..!
sehingga ke hari ini..aku ingat dan amalkan pesanan tersebut
meski tgh bersembang..tgh dengar radio.. atau tgh menyanyi ke..
lalu 2-3 selekoh tajam tu je aku akan STOP semua aktiviti di atas..
lidah baca doa naik kenderaan.. hati sungguh2 ingat ALLAH, minta agar dilindungi..

selekohnya sangat tajam..
malah ada yang dilindungi bukit..
sehingga jantung rasa terhenti 2-3 saat bila lalu selekoh yang terlindung bukit ni
suspen je tgu kenderaan dr arah bertentangan..
sbb memang xnampak..
kita xtahu motor ke, keta tu laju gila ke, keta tu nak terbabas ke, ada jammed ke..
macam2 kemungkinan..

di selekoh tersebut, hanya boleh hati2.. pandu cermat..
nak bawa sangat slow, memang akan mengganggu orang lain..
sebab semua orang pun nak laju kt ctu..

sehingga hari ini.. aku masih selamat.. 
semoga esok lusa lalu situ ALLAH izinkan aku ingat DIA lagi..


p/s - cuba korang temuramah sesiapa yang penah accident..
suh dia ingat balik, masa kejadian, dia ingat TUHAN x..?
aku dah buat beberapa.. jawapannya memang TAK..
; )
begitu laa kita..


6 comments:

Unknown said...

Berita nyilu aku pulak, kejadian anak 4 tahun idupkan enjin keta ayah dia terlanggar adik dia yang umur 2 tahun y ada kat belakang kereta..

Allah tak pernah miss untuk memberikan hikmah dari setiap kejadian yang dia jadikan.
Samada kita jumpa / perasan atau tidak sahaja.
Semoga kita sedar bila sesekali disapa Allah.

Kejadian kepada orang lain juga mungkin sapaan Allah untuk kita.

Rizziela said...

Sedih kenangkan kisah ni kan

Mcm manalah perasaan suami dia kan... HIlang isteri dan 2 anak serentak..sorang lagi anak masih bertarung nyawa di hospital

Saya tak pasti jalan yg dia ikut..tapi Bangi tu selalu sangat saya lalu...

Semoga kita ssentiasa dilindungi ALLAH

Unknown said...

good reminder kak..thanks

nad said...

Yg eksiden tu cikgu sekolah anak sedara kite
Dah ajal kan
Kita yg masih hidup ni kene sentiasa beringat
Jadikan iktibar
Kesah eksiden yg mama lynd citer tu pun sedey
Menyayat hati sungguh

Lynn Abd Latib said...

Ustazah yg meninggal tuh coursemate hubby di UM dulu :(

Don't Afraid to Try said...

lea,

jalan mana ni? jgn kt jln belakang ukm tuh? aku mmg selalu lalu jln tu jugak..n mmg bahaya...siyes takut jgk kt situ..bwk berhati2..

terima kasih atas peringatan...apa2 pun semoga kt selalu igt Allah tmbh2 klu lalu jln2 yg scary mcm tu..