CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, September 6, 2013

aku rinduu..

Betapa indah bumi bertuah kelahiranku..
Tawau yang dirindui..

200 meter radius dr umah kt kampung aku..

ada pokok rambutan bleh petik ngan tangan je..

10-15 pokok betik buah tumbuh subur sampai burung xlarat makan n pokoknya tumbang xlarat tampung

ada berpuluh pohon durian.. sampai xlarat kutip..

ada bahan memasak y bes..
serai puluhan rumpun..
pandan
cili besar & cili burung
lengkuas
kunyit

ada pohon ciku merimbun buah xpenah putus..

ada puluhan pokok kelapa, bukan takat minum, nak mandi air kelapa pun bleh

ada labu, ada sayuran2, ada mangga, cempedak nangka..

huwaaaaaa.. :(

and the list goes on..

kerana tanah sendiri yang luas terbentang
dan kerana generasi-generasi sebelumku rajin berbudi kepada tanah..
dan tangan mereka punya magis lalu tanam apa pun kembang mekar subur
x macam tangan ku y tanam apa pun, mati kering.. uhuuk

di pasar/fish market harian..
tangkapan ikan segar dari laut dalam.. mendarat dan terus dijual kepada org ramai
soalnya bukan nak beli berapa ekor.. tetapi berapa kilo??
soalnya bukan segar atau xsegar.. tetapi yang lebihhhh segar bersaing dgn y segar jugak

berapa kos utk makan seafood d bumi Bangi?
rm29/kg utk udang saiz jari aku
rm28-29/kg utk ketam

di bumi Tawau..
rm15/kg udang laut selebar 2-jari-kelingking ku..
dan rm 10 untuk ketam yang hanya 2 ekor dah cukup sekilo!
dpt sepit sahaja pun dah kenyang..

lupa nak amik gambar menu kt restoran kt Tawau
dalam menunya.. harga ikan stim..3 rasa dan sebagainya kan dikira ikut harga 100g
menu restoran kt bangi rata2 rm8-11 setiap 100g

tetapi menu restoran kt tawau rm2.50 - 4 setiap 100g..
pengsannn..!

bertindak mengikut keperluan..
maka di bangi aku enjoy ayam daging & kambing sahaja..
sbb lebih murah harganya berbanding kt tawau

teringin sgt nak mkn seafood..
tgu la sesiapa balik dr Tawau kirim sekilo dua
atau tunggu laa balik Tawau baru melantak!

ni antara ole2 yang dikirim kawan dr Bumi tawau..
gambar y menggemparkan FB aku..haha

dua ekor mendiami ruang beku peti ais ku
budak ni takuuut, akhirnya mewan ketakutan dan memberanikan diri memegang dan bergambar ngan si lobster..


Harga pasaran di cni (itu pun klu ada) seekor dlm 400g rm120
Harga pasaran kt Tawau (hari2 adaaa) sekilo (2 ekor) rm 75!

sekian meroyan..
minta maaf jika ada ayat sarkastik
aku sekadar mempromosi bumi kelahiran sendiri
dan minta maaf jika gambar menyebabkan anda lap air liur..

Jom Tawau!!



7 comments:

whiteapple said...

nak p tawau :-)
terliur tgk!

Yaati Nor said...

Gi balik menetap kat sana la lea..hihih

Nurul Nadiah+Khairil Syazwan said...

Ni kalau suami Nadiah tengok udang gajah ni mesti dengan dia sekali meroyan

Nurul Nadiah+Khairil Syazwan said...

Ni kalau suami Nadiah tengok udang gajah ni mesti dengan dia sekali meroyan

Nad MamaZN said...

Tu lobster tu masak apa lea?

littlehumblelynn said...

Lea,

Lobster tu wat masak apa?

Fizah said...

entah bila rezeki sampai sana...jom coti sesama..tumpang umah kau...jimattt...ekeke