CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, December 6, 2012

TAK NAK kawan ngan SYAITAN..!

Jimat dan tak suka membazir di kira kedekut ke..???

my fren cerita..
Dia baru belikan anaknya susu baru - nak cuba tukar susu yang diminum..
belikan yang mahal sket..
tgk2 anaknya refuse jugak.. 
minum sikit, then baling mana ntah botol..
tghari sikit my fren tercari-cari mana laa botol tadi..
lantas suaminya menjawab "saya dah minum habiskan.. sayang susu beli mahal2"
dia kata nak tergelak dengar jawapan suaminya..

ku plak kata nak menanges..
INSAF sekejap..
kalau aku pun memang curah aje ke sinki..
tetapi itukan amalan membazir namanya..



ku selalu berkira2..
klu aku beli nasi lauk harga RM5..
tetiba sayur makan separuh..ayam xmakan licin..
nasi ada seperempat lagik..
dan aku tinggalkan sisa tu, maknanya aku makan RM3 je
..dan aku rugi RM2..
bayangkan klu setiap kali makan mcm tu..
pendek kata kalau PERANGAI kita mmg jenis suka amik banyak2 n x abeskan..

aku kadang kagum ngan MIL aku..
dia jenis simpan semua sisa mknan y x abes kt peti ais..
dan esok2 panaskan semula..

berbeza dengan aku..
klu xabes, memang buang aje..
alasannya dah xde khasiat..
tapi makan makanan kurang khasiat xberdosa pun kan..
buang sisa tu dah kompem2 berdosa..
x baik kan..?
membazir namanya..
membazir amalan syaitan..
nak kawan ngan syaitan ke..?

6 comments:

Nad @ MamaZN said...

Tak baek gelakkan jwpn laki die...

Kite slalu pk camtu kalu mkn kt luat
Tu sbb seboleh2 nye mkn jgk kasi perabis btul
Unless mmg btulllllllll xsedap!

Mknn lebih pun simpan balik then esok kasi perangat..tp idak la simpan sampai seminggu dah berkulat! Bg mas esok n lusa..tu je..kalu x abes jgk, maknanya bukan rezki kita...at least dh usaha kan utk elak pembaziran? :)

Don't Afraid to Try said...

lea,

aku jns prefer amek ns 1/2, sayur2 n ikan/ayam bhgian yg kecik..sbb aku tau, aku xmampu nk hbskan mkanan yg byk...sbb aku rase perut aku jns cpt kenyang..

n kdg2 aku rase malu jgk sbb sggp tapau mkanan xhbs bwk balik sbb aku syg dgn makanan tu..mgkn org akan pndg semacam jer kt aku, tp mls nak pk pasal org..

aku slalu mintak tapau n plastik dr org kedai sbb biar aku yg bgks makanan aku blk..sbb tkt org xlalu plk tgk makanan aku yg xhbs tu..air plk aku prefer minum air suam dr air jus or watsoever..sbb aku xmampu nk hbskn segelas air wei..klu ade org blh hbskan makanan aku, mmg aku bg jer..

aku jns makan sikit tp berulang2...zmn sek dulu mmg semua aku blh pulun...skrg aku rasa perut aku dh kecut..

Dira said...

yup..kalau buang dah kira membazir..ive read somewhere, ada yg kata makanan lebih simpan, dah basi baru buang. baru kira tak membazir.. :)

umialya said...

itu le sbbnya akak masak ntuk cukup sekali makan jer, mmg tak suka mknn yg dipanaskan semula n cuba elakkan pembaziran

Yaati Nor said...

oh MIL saya pun simpan lauk tak abis tu..tapi aku klu simpan lauk tak abis dalam peti ais..confirm mmh tak kuar2 dah dari peti ais tu...hehehehbad habit..tak nak membazir tp jd bertimbun...hihihihi cukup time buang juga...hihiihhi

Enh Ear said...

selalu buat perngai macam tu.. sebb tu kalo nak masak.. kna bujet awal2