CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, February 19, 2013

Next stage..

Cabaran mendidik anak..
Tempuh satu persatu..

Anak ini..
Tiga tahun yang pertama, macam2 yang mendilemakan aku..
Toys, exposure, learning activities.. Dan mcm2 lagi.
Tapi semua dah ditempuhi..
Ada yang dia dah boring.. Huhuu..

Now move to the next stage..
Beliau menunjukkan READINESS TO INVOLVE IN HOUSE CHORES..
Dia nak tolong sapu.. Tolong mop..
Nak tolong tumbuk bawang guna lesung..
Terbaru dia sungguh2 nak basuh pinggan..!

Perlukah dia usia 3 tahun setengah..?
Proses belajar akan ada risiko..
..lagi lambat kerja ibu.. Tumpah2 sana sini..jadi menda lain.. Nak main2 je..
Itu antaranya..

Biasanya, bila bg cuba sekali..
Xcukup.. Mesti nak lagi..
Ibu pulak buat kerja semua nak cepat dan nak kejar masa..
So, perlu difikirkan semula..
Bagaimana proses belajar itu akan berlangsung..

Any tips..?



6 comments:

nurbijen said...

kalau saya layankan saja tapi limit pada barang plastik... Ruhil kesian tgk ibu dia tu, sbb tu dia ringan tulang tolong ibu :)

Nad MamaZN said...

Alalala, comeynya dia!
Hmmm, susah gak kan tu
maybe boleh dipraktikkan time weekend ?

Yaati Nor said...

klu basuh pinggan tu saya layankan aje..ada la 2,3 kali pastu dia bosan..tp pastu baju basah la..xpe pastu tukar la baju..

Haris Zuhaina said...

As Salam... Kami pun penah cam ni.. Kami layankan jalah.. masa nak potong bawang, bagi dia buat dulu,semenatara tuh hampa leh basuh pinggan. klu dia nak basuh pinggan jg, biaq dia, aiq control kat bawah sinki tuh, hampa p lap dapuq.. semua kena sambil2.. layan ja lah..moment tuh sat saja..
:)

Myra Jay said...

Rajinnya Imaan ni, penangan anak dara manis nmi :)

Layankan je la kak, alah bisa tegal biasa ;)

suhaina laui. said...

Akif yg lelaki pon same :)