CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Friday, September 28, 2012

HUTANG dan REZEKI

dikalangan yang membaca ni,
ada tak orang yang xde hutang langsung..??
angkat tangan tinggi2..

aku xsuka nak buka masalah sendiri kt orang lain..
tp rasanya masalah hutang ni adalah masalah umum dah skarang kan..
maka, seperti yang lain..aku juga ada masalah hutang..
malahan rasa macam teruk sangat dengan hutang keliling pinggang..

seorang makcik yang hidupnya sgt susah..
menceritakan kepadaku akan nasibnya..
"hutang makcik ni.. keliling pinggang dik.."
aku hanya angguk2 faham..
namun di dalam hati..
kalau dikumpulkan hutang nya dan hutang2 ku..
pasti2 aku nyer lagi jauh banyak!!

besar periuk.. besar laa keraknya..
banyak makan.. banyak laa beraknya..
tak boleh lari kan dari pepatah2 tu..

ada masanya aku rasa sgt terbeban dgn hutang..
sampaikan rasa kehidupan mak aku dgn kerja xtetap di kampung nun
jauh lebih bahagia berbanding kehidupanku..

tetapi, bila memikirkan kesusahan akibat hutang xabes2 ni..
aku bersyukur..
bersyukur dgn keadilan TUHAN..
nikmat yang terbesar dan terindah.. adalah kesihatan..
terutamanya anak2..

ada hutang keliling pinggang..
tp anak aku sihat..
tp aku masih merasa CUKUP kecuali terpaksa menahan diri kepada beberapa perkara yang xpenting
susu ibu masih terus mengalir utk dibekalkan kpd anak2..
ada beras n lauk utk dimasak..
xpernah jadi bahan nak gaduh dgn Mr Asben soal duit ni..
ada waktu orang tu orang ni belanja makan..
di kala aku susah, Mr Asben plak ada duit lebih..
ok la tu kan..

macam tu laa pusingan roda kehidupan..

bila duduk saja.. aku cuba pusing masa..
betapa indah aturan TUHAN..
aku memang xkaya.. xhidup senang..
sukar nak demand itu ini terutama yang x penting..
tetapi ALLAH mengatur segalanya dgn indah sekali..

detik2 dapat bonus..
atau duit yang x disangka..
atau aturan masa di mana claim aku tertunggak n dapat semula..
sungguh KENA pada masa keperluannya..!
menjadikan hidup begitu indah jika ingat kepada Yang Maha Pengatur..
dan disyukuri..


yang tiada jangan kita kesalkan..
yang diberi.. kita panjatkan terima kasih kepada yang memberi..
dan SEGUNUNG SYUKUR KEPADA YANG MAHA PEMURAH..
sesungguhnya semua datang dariNYA..

7 comments:

Nad @ MamaZN said...

Sama ka kite lea..
Tp kite kene lg byk bersabar sbb sume2 pun bergantung pd papazakwan sorg. Sesak,sesak jugak..kengkadang terpikir nape la teruk sgt.. Bile direnungkan balik ada je lg yg lg susah dr kite..patutnye kene byk bersyukur

Don't Afraid to Try said...

lea,

tersentuh baca post ni...aku rasa ramai jer yg mengalami mslh mcm kt ni. aku pn xterkecuali...

kdg2 aku pernah berfikir...rasa nak saja tolak semuanya dan pulang ke kampung utk hdp spt dulu2..

byr kereta bulan2 pn aku dh rasa berat sgt...sbb majoriti tertolak ke situ...tp klu xde kereta utk bergerak, mcm mane ye? xde tmpt bergantung...kereta tulah yg dpt bwk aku ke sana ke mari..
hutang study lg...hidup kt ni xpernah lari dr mslh hutang...as long xcari pasal dgn along atau pun menyusahkan hdp org lain, biarlah kt dgn hidup kt jer..

JaSSNaNi said...

haihhhhsshh.. ado tak de utang ko.. banyak ha.. utang kete, utang rumah.. utang ape lagi.. sib baik tak utang ngan mat pakistan je.. sbb dah lama mat pakistan tak naik atas2 rumah tinggi2 jual kapet.. haheheh..
Keje skrg nak bayar utang je.. kang dah settle kete, kurang utang2 sket.. nak dok umah jadi suri rumah sepenuh masa.. huaaaaa.. lambat lagi.. mgkn amik masa 5 tahun lagi.. hahahaha rumah plak biar en.suami yg tanggong..

ch@ said...

kita stuju dgn Lea. kena menilai kehidupan kita banding kehidupan org lain yg lbh ssh. mmg kita ptt bersyukur tidak terkira. smua org ada hutang, byk sikit je hutang tu.

Zie said...

hdup la kena berhutang... baru boleh hdup, walaupun tk senang namun untuk kemudahan kita... anak2 adalh sumber rezeki, mudahan ada sedikit rezeki dlm bajet kali ni...

Anonymous said...

setuju!!!!! KAM

suhaina laui. said...

cukup le utang ptptn yg belum bayar lagik hihihi..sabo ajer lah dgn kehendak diri....nasib xberharap 100% kat husband...syukur sgt masih berpeluang cari rezeki sendiri