CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, November 22, 2010

Berbahasa dengan Bloggers..

apa panggilan y sesuai bila komen kt entry orang len ek..
terutama bila kita xtau perbezaan umur..
cemana pun xlari kita akan guna bahasa inggeris kan..
Sis, You, Dear are the most popular I guess..
memang nampak sopan pn, n y penting 'universal'
aku sendiripun Loooiiikkkeeeee dgn bahasa gtu
bahasakan diri plak..
'Aku' sebenarnya cm xsopan kan..
tp klu umur lebih kurang..pastu ari2 komen kt entry dia,
kalau aku, belasah je bahasakan diri sebagai 'aku'
sekali lg.. me, adalah bahasa y kerap digunakan..kan??
See..bahasa inggeris gak..
sian bahasa melayu..
mm, apa2 aje laa..
y penting sampai maksudnya..
n orang y baca xtersinggung hati n perasaan..
p/s - ni adalah hasil kajian aku semata2..sila jgn dakwa di mahkamah mana2..

2 comments:

FAD RMLN said...

sy bab membahasakan diri ni mmg kantoi psl sblm ni mmg kasar. dgn adik beradik pun aku kau je. time kerja swasta kerja dgn bukan melayu biasa i, you or panggil nama je. dah jadi ibu kerja gomen ni memula mmg rase ralat skit. smpi skang pun masih practise.

Umialya said...

x per lea, automatik memasing akan membahasakan diri yg sepatutnya.. cam akak, rasa2nya umur akak lebih sikit dr blogger lain, anak2pn dah besar panjang..

Penggunaan 'aku' sememangnya x leh dielakkan biarpn bg separuh org terasa 'KASAR' sikit tp bg sesetengah org, bila dah akrab (biarpn cuma dikenali di alam maya), lebih selesa menggunakan 'aku', 'kamu'.. bagi akak ok je